Kirjoitin reilu vuosi sitten Katsastusmiehen mainiosta markkinointikirjeestä. Viime vuoden lopulla sain heiltä taas postia. Oli tapahtunut kehitystä, mutta sitä olisi voinut olla enemmänkin.
Varsinaisessa kirjeessä muutoksia oli tapahtunut hyvin vähän. Viimeksi oli kyse avajaiskutsusta ja -tarjouksesta, joten ne kohdat oli tietenkin muutettu. Lisäksi pumaskaan oli lisätty toinen jälkikirjoitus, jossa kerrottiin viiden euron alennuksesta.
Kirjeen mukana tuli myös tuo mainittu alennus kupongin muodossa sekä hieman puutteellisin tiedoin varustettu lappu, jossa mainostetaan Matti Ijäksen Katsastus-elokuvan DVD-versiota. Sen saa Katsastusmieheltä ”erikoishintaan”.
Ottaen huomioon, että esimerkiksi Filmifriikki tarjoaa elokuvan kotiin kannettuna hintaan 14,90 + toimituskulut, olisi hinnan voinut tässäkin kupongissa mainita. Mieluummin tietysti tähänkin tarjous: ”Tällä kupongilla” jne.
Varsinaisessa kirjeessä muutosten olemattomuus jätti hieman valjun maun. Edellisellä kerralla preivi teki suuren vaikutuksen, koska se oli niin erilainen. Nyt odotukset olivat korkealla, kun huomasin, keneltä olen postia saanut, mutta sainkin saman kirjeen kuin viimeksi.
Tämä on toki yhden kaikesta markkinointimateriaalista kiinnostuneen hyypiön henkilökohtainen näkemys, eikä sen perusteella toimivaa myyntikirjettä kannata hyllyttää.
Kun kirjeeseen on nyt lisätty viimeksi puuttunut mitattavuus, ei tehoa tarvitse arvailla.
Katsastusmies tietää pian tasan tarkkaan, kuinka moni käänsi autonsa nokan kohti haluttua paikkaa tämän kirjeen perusteella.
Edelleen jäin kuitenkin kaipaamaan erästä oleellista asiaa. Kirje antaa vaikutelman, että minua todella lähestyy ihminen, mutta tämä ihminen ei näy missään. Katsastusmies on toki piirroshahmo, mutta kuka tämä Markku on ja miltä hän näyttää?
Onko hän konttorin omistaja vai joku kanta-asiakas, joka käy istumassa joka päivä muutaman tunnin toimiston väkeä viihdyttämässä?
Paljastakaa Markku, ja alan taas kiinnostua.
Kehitystä on siis tapahtunut, ja sitä tarvitaankin. Katsastusalaa saattaa nimittäin kohdata tulevina vuosina raju myllerrys. Toisista erottuva markkinointi ja etenkin huippuunsa hiottu palvelu ovat keinot menestyä kilpailussa. Ellei sitten halua syödä kaikkia katteitaan hintasodassa.
Viime vuonna ilmoitin poikkeavani aivan taatusti Katsastusmiehen pakeilla autoni kera, mutta niin vain helppous vei voiton. Kävin asemalla, joka sijaitsee muutaman sadan metrin päässä työpaikalta, koska en viitsinyt lähteä ajamaan Lielahteen.
Kuinka tänä vuonna käy, se nähdään lähiviikkoina.
« Jos olisin sosiaalisen median konsultti, tekisin näin | Iloinen koira on hyvä työkoira »
No Jukka, kuis siinä sitten kävikään? Käänsitkö kärryn lielahteen ja kävit kokeileen toimiiko katsastusasemalla myös palvelu?
Valitettavasti täytyy todeta, että helppous vei taas voiton. Kun lähellä sijaitsevan aseman palvelussa ei ole moitteen sijaa eikä hinnassakaan ole suurta eroa, ei tullut kurvailtua Lielahteen. Pasi sen sijaan kävi kokeilemassa Katsastusmiestä. Pyydän häntä kommentoimaan tarkemmin kokemuksiaan, niin saadaan jotain konkreettistakin tänne. 🙂
Kävin vaimon auton katsastamassa Lielahdessa. Palvelu oli päällisin puolin asiallista ja esimerkiksi ruuhkasta johtuvasta odotuksesta kerrottiin heti.
“Myymälässä” oli myytävänä chilituotteita, Elokuvia ja lehtiä, sekä vapaassa käytössä nettikone, vesipiste, kahvit ja pullat.
Istumapaikkoja oli vain vähän turhan vähän, ihmiset joutuivat seisoskelemaan pitkiäkin aikoja. Tilaa kyllä olisi ollut vaikka sohvalle ja parille lisäpöydällekkin.
Pari negatiivista asiaa jäi kuitenkin mieleenn. En saanut OBD eli vikalistasta muutakuin kynällä kirjoitetun kommentin paperin reunaan. Kuvittelin että vikalistaluku
josta katsastusasemilla rokotetaan 15-35 euroa, tarkoittaa samaa asiaa kuin auton vikamuistin luku. Eipä tarkoita, jouduin asian selvittämään muuta kautta koska
asemalle lähettämääni kyselyyn ei ole vieläkään kukaan vastannut. (6 viikkoa)
Toinen asia johon tekisin pienen muutoksen ko. asemalla on se, jos et ole katsastusmiehen mukana hän palaa antamaan palautteen “myymälän” puolelle.
Kahden odotuskerran kokemuksella osaan sanoa että palautteen antaminen tapahtuu aina keskellä muita odottajia.
Vaikka kysymys olisi kuinka pienestä “pompusta”, kiusaantuneita ilmeitä ja eleitä tuli nähtyä. Ehkä pieni pystypöytä sivussa olisi paikallaan johon asiakas
ohjattaisiin.
Pieniä asioita, odotin markkinoinnin perusteella enemmän jotain säväyttävää.
Hyvä mainostoimisto takana, parempi kokemus jos asiat olisi viety ihan loppuun asti myös käyttännön työssä.
Tänään katsastan oman auton tuossa konttorin vieressä olevalla asemalla. Kuten Jukallakin helppous ajaa renkaat puolen kilometrin päähän.