Helpompaa keinoa myynnin kasvattamiseksi ei ole kuin ostamisen esteiden poistaminen. Asiakas on jo päättänyt ostaa, mutta jokin myyjän toiminnassa estää sen. Kun este poistuu, kauppa syntyy takuuvarmasti. Ehkä VR ei edes halua myydä enempää lippuja.
Olen viimeisen vuoden aikana yrittänyt kolmeen otteeseen varata netin kautta lippua yhteensä seitsemään aamujunaan Tampereelta Helsinkiin. Tulos: Kaksi kertaa autoilin, ja nyt istun lähijunassa.
Hienoa, että junat ovat täynnä, mutta voisiko verkkokauppa kertoa sen vähän aikaisemmin?
Kauppa toimii pääosin mainiosti, ja tähänkin junaan sain lipun ostetuksi. Tuntuu vain hölmöltä käydä lipunostoprosessin kaikki kohdat läpi ennen kuin tulee tieto, että valitettavasti tähän junaan ei tällaista paikkaa saa.
Kun ottaa huomioon, että yritin varata ihan tavallista kakkosluokan istumapaikkaa, täytyy olettaa, että juna on täynnä.
Tähän väliin toki tunnustan heti, että olin liian myöhään liikkeellä, enkä missään tapauksessa syytä VR:ää siitä, että en mahtunut nopeampiin juniin.
Ei kaiketi olisi silti kohtuuton toive, että verkkokauppa ilmoittaisi junan täyttöasteesta heti. Verkkokaupan käytös ärsytti niin paljon, että jos tälle päivälle ei olisi osunut näin huono ajokeli, olisin luultavasti taas auton ratissa.
Kyse ei toki ollut puhtaasta ostamisen esteestä; jos junassa olisi tilaa ollut, olisin lipun toki saanut.
Mutta ostamisen este on myös se, että myyjä ei kerro asiakkaalle ostamisen esteestä.
Jos verkkokauppa näyttäisi heti kättelyssä, mitkä junat ovat täynnä ja mihin vielä mahtuu, sujuisi lipunosto huomattavasti sukkelammin. Ja jos kertasilmäyksellä näkisi, että kaikki sopivat junat ovat täynnä, auttaisi sekin asiakasta tekemään päätöksiä liikkumisensa suhteen.
Mikseipä kauppa voisi ilmoittaa saman tien, kuinka monta istuinta möllöttää vielä vapaana missäkin junassa? Silloin suuri osa matkustajista ostaisi lippunsa luultavasti aikaisemmin ja yhtiölle jäisi enemmän aikaa reagoida lisäämällä kapasiteettia tarpeen tullen.
Tällaisen järjestelmän rakentaminen ei olisi mahdotonta tai edes kovin vaikeaa. Toivottavasti näemme sen käytössä mahdollisimman pian.
PS. Vai ovatko ne junat täynnä? Ehkä niihin ei saakaan ostaa lippua verkkokaupan kautta…
« Jos olisin fysioterapeutti tai hieroja, tekisin näin | Jos olisin putkimies, tekisin näin »