On hetkiä, jolloin tekisi mieli kirota merimiehen lailla, paiskoa tavaroita ja heilauttaa jalka kipsilevystä läpi. On hämmentävää seurata, kuinka joku pystyy vastaavassa tilanteessa palvelemaan asiakkaitaan iloisesti hymyillen.
Kävimme maanantai-iltana Lempäälän Ideaparkissa kahvila-ravintolassa nimeltä Aitoleipä. Valikoimme syötävää ja juotavaa, mutta kassalla tulikin ongelmia. Mukana oli tietenkin pelkkää muovirahaa, mutta kortinlukija ei suostunut toimimaan.
Parin yrityksen ja yhden uudelleenkäynnistyksen jälkeen meitä palvellut nainen kehotti meitä syömään kaikessa rauhassa, ja hän yrittäisi sillä välin saada maksupäätteen kuntoon.
Aterioidessamme muutama muukin asiakas koki saman tilanteen. Maksupääte ei kerta kaikkiaan suostunut toimimaan. Kahdelta asiakkaalta löytyi lopulta käteistä, mutta yksi oli pelkän kortin varassa. Mies halusi ostaa muutaman leivonnaisen kotiin viemisiksi.
Mitä teki asiakaspalvelija? Hän sanoi iloisesti:
”Ota nämä nyt mukaan, ja käy maksamassa sitten myöhemmin!”
Asiakas sai pullat ja hyvän mielen, ja hän tulee taatusti myös takaisin. Itse kävin pankkiautomaatilla muutaman kymmenen metrin päässä, ja tein sen mielelläni, jotta en aiheuttaisi päänvaivaa niin mukavalle ihmiselle.
Jokainen ymmärtää, että tuollaisessa tilanteessa kiukuttelu ei auta pätkääkään. Kovin harva meistä kuitenkaan pystyisi olemaan hermostumatta saati sitten toimimaan niin, että asiakkaille jää koko jupakasta hyvä mieli. Se on todellista ammattitaitoa.
« Milloin yritys yllätti sinut? | Vaihtoehtoja »
loistava tarina 🙂