Hikisessä ja hämyisessä klubissa tai diskossa levyjä soitteleva heppu ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen, kun mietit mainonnan strategiaasi. Hänellä on kuitenkin selkärangassaan monta asiaa, joista mainostaja voi ottaa oppia.
1. Suurin osa tiskijukista tekee töitä vaihtelevissa paikoissa. Keskiviikkona voi olla yökerhokeikka, perjantaina olutkuppila ja lauantaina teinidisco. DJ:lle on itsestään selvää, että eri paikoissa täytyy soittaa erilaista musiikkia.
Jos olutkuppilassa pyörittää yökerhomusiikkia, ei taatusti pyydetä samaan paikkaan toista kertaa.
Myös mainostajan täytyy kohdistaa viestinsä ja valikoida kohderyhmänsä. Golfmailoja ei kannata mainostaa metsästyslehdessä eikä välttämättä edes Aamulehdessä.
2. ”Soita Paranoid!” DJ ei voi täysin kieltäytyä huomioimasta yleisön toiveita, mutta hänen luokseen tulevat yksittäiset biisintoivojat ovat vain pieni osa yleisöstä. Omaa onnistumistaan arvioidessaan DJ katsoo ainoastaan yleisöään. Jos tanssilattia on täynnä, musiikki on oikeaa. Jos kukaan ei tanssi, musiikki on väärää. Yksinkertaista.
Mainostajalle tilanne on täsmälleen yhtä yksinkertainen. Jos mainos tuottaa, se on hyvä. Jos mainos ei tuota, se on huono. Älä anna kenenkään ulkopuolisen mielipiteen vaikuttaa mainontaasi. Seuraa ainoastaan tuloksia.
3. Pieni osa DJ:n ammattitaitoa on miksaaminen. Siis se, että musiikki ei keskeydy kappaleen vaihtuessa. Mitä taitavampi DJ, sitä vaikeampaa vaihdos on huomata. Muutamat ihmiset ovat erittäin kiinnostuneita tästä taidosta, mutta valtaosa ei välitä siitä pätkääkään.Valtaosa sinunkin potentiaalisista asiakkaistasi ei välitä tuon taivaallista siitä, miten tuotteesi käytännössä toimii.
Tärkeää on vain se, mitä he saavat käyttämällä sinun tuotettasi.
Voit kehuskella teknisillä yksityiskohdilla sitten kotona puolisollesi.
4. Toiset DJ:t haluaisivat soittaa vain viimeistä huutoa olevilla laitteilla. Toiset taas ovat yleisön palvelijoita, joille laitteet ovat yhdentekeviä. Jälkimmäisen ryhmän DJ:t tietävät, että jos musiikki on hyvää ja kappaleista saa selvää, yleisö on tyytyväinen.
Soitin kerran illan äänentoistolla, joka napsahti pois päältä ylikuumenemisen takia noin kymmenen minuutin välein ja heräsi taas viiden minuutin kuluttua. Silti ilta oli asiakkaiden mielestä onnistunut.
Samalla tavoin mainoksesi ulkoasulla on hyvin vähän tekemistä tuloksellisuuden kanssa. Tavoitteesi ei ole myydä asiakkaalle lehti-ilmoitustasi, vaan jokin tuote tai palvelu. Tärkeää on se, mitä kerrot tuotteestasi – mikä on viestisi.
5. Alkuillasta DJ pistää kokoelmalevyn soittimeen ja istahtaa lukemaan lehteä. Vasta kun asiakkaita alkaa olla tarpeeksi, eli kun on saavutettu kriittinen massa, DJ alkaa tosissaan tehdä työtään. Hän houkuttelee väen tanssilattialle pyöräyttämällä ilmoille pari sen hetken suurinta hittiä. Kun kansa on päässyt vauhtiin, voi väliin soittaa hieman pienempiä hittejä ja kokonaan uutta musiikkia.
Yritysmaailmassa suuret hitit vertautuvat sisäänheittotuotteisiin. Mainosta yhtä tällaista kysyttyä ja helposti ostettavaa tuotetta, ja kun olet saanut asiakkaan sisään, myyt hänelle kaikkea muuta hittituotteen lisäksi.
6. Osaava DJ tietää, mitä asiakkaat haluavat. He haluavat pitää hauskaa ja pariutua. Siksi DJ soittaa valtaosan illasta menevää ja hyvin yleisöön uppoavaa musiikkia. Vähintään kerran, mieluiten pari kertaa illassa hän soittaa muutaman hitaan kappaleen.
Muistan, kuinka mukavaa oli, kun illan jälkeen joku tuli kiittämään hyvästä musiikista. Vielä enemmän lämmitti kuitenkin silmänisku tai peukunnosto kaverilta, joka taivalsi kohti narikkajonoa tyttö kainalossaan.
Myös mainostajan täytyy tietää, mitä asiakkaat haluavat ja tarjota heille juuri sitä. Voit viettää koko elämäsi huutaen virran rannalla tuotteesi erinomaisuutta, ja kukaan ei osta.
« Ei sulla käyntikorttia olis? | Näin hankit itsellesi palkankorotuksen »Kun sen sijaan otat selvää, mihin virta on menossa ja hyppäät sen eteen, myyt enemmän kuin koskaan osasit kuvitella.