Nettisivuilla jaettava opas on parhaimmillaan ilmainen tapa kerätä sivuillasi käyvien ja tuotteistasi tai palveluistasi kiinnostuneiden yhteystietoja. Miksi jättäisit sen tekemättä?
Kun keskustelen markkinoijien ja yrittäjien kanssa ilmaisen oppaan tekemisestä, esiin nousevat yleensä aina samat vastaväitteet. Ne eivät ole tässä listassa yleisyysjärjestyksessä.
- En halua, että kilpailijamme tai alalle pyrkivä oppii tekemään sen, minkä minä/me osaamme.
- En tiedä, mistä aiheesta me voisimme sellaisen oppaan tehdä.
- Se on liian suuri työ, ei minulla/meillä ole aikaa sellaiseen.
- En osaa kirjoittaa.
- En hallitse tekniikkaa, jolla oppaan saa toimitettua vastaanottajalle.
- Ei kukaan muukaan alalla tee sellaista.
- Ei toimi meillä.
Mikäli todellakin pelkäät sitä, että kilpailijasi tai jopa asiakkaasi oppii tekemään itse sen, mistä sinä veloitat kasan euroja, ei asiantuntemuksesi taida olla hääppöistä.
Jos 15-30 aanelosta täynnä tekstiä ulosmittaa koko ammattitaitosi, miksi ihmeessä kukaan maksaisi siitä senttiäkään?
Ilmaisen oppaan ideana ei ole opettaa lukijaa tekemään sinun työtäsi. Opas voi kertoa esimerkiksi seikkaperäisesti, kuinka asiakas voi tehdä jonkin sinun erikoisalaasi kuuluvan pienen asian itse.
Kannattaa valita aiheeksi asia, jonka tekeminen on sinulle itsellesi rutiinia. Et tarvitse paljoakaan asiantuntemusta tietääksesi alastasi enemmän kuin 99 prosenttia ihmisistä. Jos olet asiantuntija, tällaisia pieniä asioita löytyy helposti.
Parasta on, jos löydät asian, jonka toivoisit asiakkaidesi pystyvänkin hoitamaan itse. Tällöin kyse on työstä, jota itse et mielelläsi tee esimerkiksi heikon katteen vuoksi. Kun ulkoistat työn asiakkaallesi, säästät aikaa ja resursseja ja samalla markkinoit tehokkaasti.
Oppaan aiheena voi myös olla asia tai kokonaisuus, joka potentiaalisen asiakkaan olisi hyvä tietää, jotta hän voi tehdä ostopäätöksen tai jotta yhteistyö sinun kanssasi olisi sujuvaa. Vaikka et löytäisikään täsmäkohdetta, voit silti saada vähintään kolme neljästä markkinoinnin hyödystä.
Jo se, että kokoat alaasi liittyvää tietoa helposti pureksittavaan muotoon ja tarjoilet sen kätevässä ja houkuttelevassa paketissa, auttaa markkinoinnissasi. Silloin puuttumaan jää ainoastaan käytännön ongelmanratkaisu ilmaiseksi.
Toisaalta materiaalisi voi silti auttaa asiakasta löytämään oikean polun ratkaisun äärelle. Toisinaan se polku johtaa sinun luoksesi, mutta vaikka se menisikin muualle, sinä olet silti auttanut asiakasta ja hän on siitä kiitollinen.
Olipa oppaasi sisältö kuinka konkreettista tahansa, tosiasiassa kuitenkin ylivoimaisesti suurin osa sen lukeneista EI ryhdy tekemään asiaa itse.
Usein käy nimittäin niin, että loppuun päästyään lukija toteaa, että homma on sittenkin liian hankala ja että on parempi palkata ammattilainen. Ja kuka se ammattilainen sitten on? Hyvin todennäköisesti sinä, joka juuri todistit ammattitaitosi. Ainakin pääset mukaan keskusteluihin.
Kuten huomaat, ainakin vastaväitteet 1 ja 2 on helppo kumota. Seuraavassa artikkelissa ensi keskiviikkona käydään loppujen kimppuun.
« Ilmainen opas – miksi ihmeessä, miten ihmeessä? Osa 1/5 | Ilmainen opas – miksi ihmeessä, miten ihmeessä? Osa 3/5 »
Opas on erittäin toimiva markkinointitapa, mutta sen teossa pitää olla tarkkana.
Helposti käy niin, että opas on täynnä omien tuotteiden kehumista, ja sellaista ei kukaan jaksa lukea. Esitteet on sitten asia erikseen..
Jiikoo, kiitos kommentista.
Osut naulan kantaan kehumisasiassa. Sarjan neljännessä osassa puhutaan tuosta lisää.