On olemassa eräs markkinointitapa, joka oli yleinen ja toimiva jo 1800-luvulla ja sitä käytetään nykyäänkin. Se on nimittäin edelleen tehokas. Jos markkinointikikka on tehonnut reilusti yli sata vuotta, olisiko sinunkin jo aika kokeilla?
Kun vierailet ulkomaisten, etenkin yhdysvaltalaisten yritysten sivuilla, sinulta tuskin jää huomaamatta pieni lomake. Se on sijoitettu harkittuun paikkaan, ja sen avulla sinä voit tilata sähköpostiisi yrityksen toimialaan liittyvän oppaan tai uutiskirjeen ilmaiseksi.
1800-luvulla media saattoi olla sanomalehti tai saluunan seinä ja materiaalin välittämiseen käytettiin perinteistä postia. Ajatus oli kuitenkin täsmälleen sama kuin nykyäänkin: kerätä yrityksen tuotteista tai palveluista kiinnostuneiden yhteystietoja.
Entisaikaan järjestelmä vaati investointeja, sillä ilmoitukset täytyi maksaa, oppaat painattaa ja postimaksut maksaa. Internet ja sähköinen tiedonvälitys ovat kuitenkin tehneet systeemistä käytännössä (lähes) ilmaista ja naurettavan helppoa.
Siitä huolimatta tätä markkinoinnin muotoa käytetään Suomessa hyvin kitsaasti. Päteviäkin syitä siihen varmasti löytyy, mutta vielä en ole sellaisiin törmännyt.
Jotta pääset ottamaan käyttöösi tämän vuosikymmenten saatossa toimivaksi todetun markkinointistrategian, tässä sinulle viiden artikkelin katsaus ilmaisen oppaan luomiseen ja jakamiseen.
Mutta miksi ilmainen kirjanen on sitten niin erinomainen väline markkinointiisi? Se on erinomainen siksi, että se auttaa markkinointiasi neljällä tavalla:
- Mitä enemmän ostajaehdokas viettää aikaa materiaalisi parissa, sitä varmemmin hän ostaa juuri sinulta.
- Ostajaehdokas suhtautuu sinuun positiivisesti, koska autat häntä ratkaisemaan ongelmansa ilmaiseksi.
- Osoitat asiantuntemuksesi ja teet sen tavalla, joka jää asiakkaan mieleen.
- Saat tietää, kuka on todella kiinnostunut palveluistasi.
Kaiken tuon voit saavuttaa jopa ilmaiseksi tai ainakin minimaalisin kustannuksin. Voit käyttää samaa opasta kuukausia tai vuosia eikä painatuksia tarvita.
Jos pystyt tekemään tekstin, taiton ja nettisivun muokkauksen itse, investoit pelkästään aikaasi.
Näet tilastoista helposti, kuinka paljon nettisivuillasi käy ihmisiä päivässä, viikossa tai kuukaudessa. Et kuitenkaan tiedä, miksi he ovat sivuillesi päätyneet ja mitä he sieltä hakivat. Etkä voi ottaa heihin enää uudelleen yhteyttä.
Ilmainen opas on erinomainen tapa suodattaa kävijöistä esiin ne, jotka todella ovat kiinnostuneita siitä, mitä sinä voit heille tarjota. Tällaisten ihmisten yhteystiedot ovat sinulle kullanarvoisia.
Kaiken tämän ymmärtäminen ei tuota suomalaisillekaan yrittäjille vaikeuksia, mutta tenkkapoo tulee vastaan, kun aletaan miettiä oppaan sisältöä. Puhutaan siitä seuraavassa artikkelissa ensi maanantaina.
« Jama Jama ja muuta positiivista | Ilmainen opas – miksi ihmeessä, miten ihmeessä? Osa 2/5 »