Paikka: Paikallinen Hesburger
Aika: Perjantai, lounasaika
Sää: Aurinkoinen, kuuma
Vuoropäällikön V-käyrä: Rajusti nouseva
Rakkaat tyttäreni viettivät kanssani työpäivää konttorilla. Lähdimme yhdessä tuumin liikelounaalle viereiseen Hesburgeriin. Kaunis päivä, aurinkoa pilvettömältä taivaalta, lämpöä riittävästi.
Hesen ovella odotti yllätys: lähialueen kaikki muutkin konttorirotat olivat päättäneet syödä roskaruokaa lounaalla. Jono ovelle asti, yksi kassa, toinen rikki ja kolme ihmistä töissä.
Ainoalla toimivalla kassalla uusi kesätyttö naputti hymyssä suin tilauksia sisään. Ilmeisesti työhönperehdytys oli jäänyt kesken tai rutiinit eivät olleet vielä kohdallaan, koska vuoropäällikkö kävi ikävästi kovaan ääneen naputtamassa tytölle joka asiasta.
Vuoropäällikköä ei hymyilyttänyt. Hän yritti palvella drive in -asiakkaita, juoksi aterioita saliin ja sätti kesätyttöä joka kerta ohi mennessään.
Rikki olevan kassan vieressä oli pahoittelulappu, jossa toivottiin asiakkailta kärsivällisyyttä.
Muistelin omaa ensimmäistä kesää ravintola-alalla. Kuuma kesä, terassilla varustettu ruokaravintola ja pukeutumiskoodi mustat kengät, mustat suorat housut sekä valkoinen kauluspaita kravatin kera. Joka päivä.
Onnekseni minun kohdalleni sattui yrittäjä, jolla oli taitoa ja kärsivällisyyttä ohjastaa nuorta viinurin alkua. Kiireessäkin piti ottaa rauhallisesti; perusasiat kun piti kunnossa, niin homma luisti. Virtanen olikin vanhan kansan baarimestari, laivoilta asti kokemusta hakenut.
Olisiko tämä Hesburgerin vuoropäällikkö saanut enemmän tehoja irti työntekijöistään muuttamalla asennettaan? Olisiko kesätytön motivaatio kasvanut, jos esimies olisi antanut rakentavaa palautetta? Olisiko tytön hymy ollut isompi, jos päällikkö olisi jättänyt kertomatta kaikki virheet kovaan ääneen myös asiakkaille?
Kesätytön mokat eivät olleet isoja. Selkeästi näki, että rutiini ei vain vielä riittänyt kaikkien asioiden tekemiseen. Heikoimman esityksen veti vuoropäällikkö, joka naama kurtussa sätti tyttöä ääneen niin, että kassajonossa ja lähimmissä pöydissä jokainen kuuli palautteen aiheen.
Vuoropäällikkö ei tainnut ymmärtää, minkälainen merkitys on palautteen antamisella. Jotkut menevät lukkoon, toiset yrittävät hammasta purren kehittyä ja kehittää osaamistaan.
Esimies ei voi mielestäni pahempaa mokaa tehdä kuin asiakkaiden kuullen moittia työntekijäänsä. Tässäkin tapauksessa esimies olisi aivan hyvin voinut mennä lähelle ja kertoa asiallisesti, miten hommat pitäisi hoitaa.
Hyvää ruokaa ja parempi mieli kaikille. Hyvällä johtamisella ja asiallisella keppi- ja porkkanalinjalla saa parempia tuloksia ja esimiestään kunnioittavia työntekijöitä, oli kyseessä sitten hampurilaisravintola tai miljoonayritys.
« Kirjoita yksinkertaisemmin | Matkailuyrittäjä ”markkinoi” »