Selailin erään projektimme tiimoilta 240 kotimaisen moottoripyöräliikkeen nettisivut ja varsinkin heidän yhteystietonsa läpi. Reilulle puolelle yhteystiedot löytyivät melko kivuttomasti. Loppujen hakeminen olikin sitten melkoista tuskaa.
Nettisivujen ulkoasu vaihteli muutamista ammattimaisesti rakennetuista niihin 1990-luvun lopun virityksiin, joissa joku hassunhauska gif-animaatio pyörii ylänurkassa ja kävijälaskuri nakuttaa alakulmassa omaa mollisointuaan.
Mietitäänpä tämän päivän kuluttajan toimintaa, niin kyllä se valtaosalla alkaa hakemalla tuotetta tai palvelua Googlen kautta. Sopiva kohde löydetään, ja sitten otetaan yhteyttä tai vieraillaan yrityksessä. Jos joku näistä yhteystiedoista puuttuu, kauppa jää tekemättä!
Viime vuotisessa MP Maailman suuressa myymälätestissä joku kauppiaista taisi kommentoida sähköpostin puuttumista sillä, että kesäaikaan ei myyjät ehdi sähköpostiin vastailla.
Hyvä on, mutta miksi sitten ei niitä puhelinnumeroitakaan ole sivuilla, saati myyjien nimiä? Sähköposteihinkin saa vastaajan päälle, jota voi myös aivan surutta käyttää mainontaan.
Pelkääkö yrittäjä, että asiakas saattaa soittaa? Asiakashan voi vielä lähettää visaisen sähköpostinkin.
Valtakunnallisen MP-tarvikkeiden tukkurin sivuilla luki komeasti: ”Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@xxx.fi”. Missään ei kuitenkaan näkynyt tietoa siitä, ketä firmassa työskentelee!
Etsin keväällä autooni varaosaa, jonka arvelin löytyvän autopurkamolta kauppahintaa halvemmalla. Löysin googlaamalla autopurkamon, josta osa voisi löytyä.
Etusivulla luki isolla: ”Osatiedustelut sähköpostilla”. Laitoin osan nimen, autoni tiedot ja ystävällisen kyselyn, mahtaako osaa löytyä ja jos löytyy, mitä mahtaa maksaa. Meni viikko ja tuli vastaus: ”EI LÖYDY”. Isoilla kirjaimilla, ei allekirjoitusta, ei mitään. Asiakaspalvelun teho huipussaan.
Yrittäjä, onpa yrityksesi mikä tahansa, nettisivut ovat yrityksesi halvin ja tehokkain käyntikortti. Myyjäsi ja sinä itse olette yrityksesi kasvot. Olkaa ylpeitä niistä. Mikäli et uskalla julkaista nimeäsi, mieti mitä potentiaalinen asiakkaasi siitä ajattelee.
Minusta sellainen yritys ei ole kaupankäynnin arvoinen.
« Uneton rikollinen | Kirjoita yksinkertaisemmin »
Hyvää tekstiä. Yllättävän monella yrityksellä, toimialasta riippumatta, on sivuillaan tuo ”Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@xxx.fi”, mutta henkilöstön nimiä ei löydy mistään. Palautelomake saattaa sentään löytyä, mutta palvelu on kaikkea muuta kuin henkilökohtaista.
Ja miksi moni erottelee omiksi päälinkeikseen yhteydenoton ja yhteystiedot? Eivätkö yhteystiedot ole yhteydenottoa varten?
Moi Jarno.
Kyllä, tämäkin esimerkki on vain jäävuoren huippu. Alalta kuin alalta löytyy sadoittain esimerkkejä.
Tuota yhteydenotto, yhteystiedot ja henkilökunta linkkihässäkkää minäkin ihmettelin. Eikö nuo kaikki kolme, joissakin tapauksissa jopa kartat eri sivuilla, ole niitä jotka ovat yhtäkuin yksi ja sama asia!? Mistä yritys löytyy, kuka sinua palvelee ja millä välineillä voit olla yhteydessä, eikö ne kaikki kuulu tasan sille yhdelle sivulle.
Kyllä vain. Ja lomakkeet lisäksi niille sivuille, joiden kautta yhteydenottoa toivotaan (palvelukuvaukset, tuotekuvaukset jne.).
Näinpä, eräällä nettikaupalla ainoat yhteystiedot (sähköposti) löytyivät rekisteriselostesivun alalaidasta. Tilaisitko tälläiseltä kaupalta mitään?
Loistava juttu.
Otetaanpas yksi taso ylöspäin asiaa ja kysytään, että millainen sitten on hyvä yhteystiedot -sivu? Ja löytyisikö hyviä linkkivinkkejä?
Tästähän voisi vääntää vaikka artikkelin Vierityspalkkiin.
Tässä linkki nyt kirjoituksen aiheena olleista mp-liikkeistä.
http://www.moto-seinajoki.fi/yhteystiedot-i-2.html
Ei edusta “teknisesti” ehkä maailman kärkeä mutta tärkeintä on että tältä sivulta löytyy kaikki yhdellä kertaa. Toki heiltäkin löytyi ota yhteyttä-sivu jonka lomakkeen arvoa ihmettelen, kun yhteystiedot on kuitenkin näin hyvin esillä.
Laittakaa ihmeessä linkkejä, jos löydätte parempia esityksiä.
Loppujen lopuksi, kuten aikaisemmin kommentoin, tärkeintä on kuka palvele, missä, milloin ja miten saa kiinni.
Mielikuva tästä toiminnasta on suomalainen. Meillä kun tykätään kiittää siinäkin vaiheessa kun Poliisi ojentaa ylinopeussakkoa käteen. Tämä toki jaksaa vielä edelleenkin hämmentää, että piilotetaan ne ainoat yhteystiedot internetissä joilla sitä kauppaa voidaan sen kautta saada aikaiseksi. Toinen epäkohta mitä huomaa paljon on sivun käyttöliittymän epäjärjestys, yhteydenottosivulle saa mennä parin linkin kautta ja pahimmillaan sielläkin on vain kävijää karkoittava lomakekenttä.
Eetu
Yhteystietosivu tulisi rakentaa tavoitteiden täyttämiseksi ja kohderyhmä vaikuttaa. Mä olen ollut aika tyytyväinen siihen, miten meillä oma yhteystietosivu toimii: . Tärkeitä elementtejä:
Selkeä tieto kuka on kuka. Kuvineen.
Jos yhteyshenkilöitä on nimetty, ovatko paikalla (jos on mahdollista antaa tämä tieto).
Puhelinnumero
Sähköpostiosoite
Yhteydenottolomake. Meillä henkilökohtainen yhteystietosivulla, palvelukohtaiset palvelusivuilla.
Selkeä kartta ja mielellään ajo-ohjeistus, jos halutaan asiakkaiden käyvän toimistolla / myymälässä.