Asiakas on tärkein asia yrityksessäsi. Teet melkeinpä mitä tahansa, jotta hän pysyy yrityksellesi uskollisena. Mutta entä potentiaalinen asiakas, voisitko olla avuksi myös hänelle? Ehkä jopa ilmaiseksi?
Asiakkaan tärkeydestä löytyy julistusta hyllymetreittäin jokaisesta kirjastosta ja kirjakaupasta. Nettikin on pullollaan samaa tarinaa. Valitettavasti on valtava määrä yrityksiä, joissa asiaa ei vieläkään tajuta. Unohdetaanpa ne.
Puhutaan sen sijaan sinusta, joka olet yrityksesi syntyhetkestä saakka asettanut asiakkaan edun kaiken muun edelle. Perusasia on tietenkin se, että toimitat asiakkaallesi täsmälleen ne tulokset, jotka hän haluaa. Ei siis tuotteita vaan tuloksia. Mutta:
Asiakkaan tilauksen täyttäminen ei ole asiakkaan huomioimista.
Se on vähintä, mitä voit tehdä. Asiakkaasi pitää sitä itsestäänselvyytenä. Se, mitä teet lupaamasi lisäksi, on huomioimista. Annat siis asiakkaallesi enemmän kuin mistä hän maksaa.
Koska teet tätä jo, sillä ”ylitoimitat” joka tapauksessa pitääksesi asiakkaasi enemmän kuin tyytyväisinä, on sinun helppo lisätä yksi ylimääräinen vaihde markkinointisuunnitelmaasi.
Auta ihmisiä ilmaiseksi!
Vanha ”viisaus” sanoo, että yrittäjän ei pidä tehdä mitään ilmaiseksi. Karkeaa kieltä välttääkseni kutsun tuota höpöpuheeksi. Ilmainen on oikein käytettynä loistava markkinointiväline. Sitä paitsi, siitä tulee hyvä mieli.
En tietenkään tarkoita, että ryhdyt lahjoittamaan kaiken mahdollisen. Sen sijaan kehotan sinua auttamaan potentiaalisia asiakkaitasi alkuun.
Tarjoat esimerkiksi videointipalvelua, jonka avulla asiakkaasi voi aloittaa videomarkkinoinnin internetissä. Näytät potentiaaliselle asiakkaallesi askel askeleelta, kuinka hän voi tehdä itse ensimmäisen videonsa ja ladata sen nettiin.
Kun ensimmäinen video on tehty ja ladattu eikä se näytäkään Scorseselta, kenen puoleen asiakas kääntyy laadukkaamman videokuvan ja äänen toivossa? Tietenkin sinun.
Pidä neuvosi selkeinä ja helppoina noudattaa. Mitä pidemmälle saat asiakkaasi seuraamaan niitä, sitä varmemmin hän kääntyy sinun puoleesi. Silloin hän nimittäin huomaa, että sinä pystyt auttamaan häntä saavuttamaan hänen oman tavoitteensa.
Sen jälkeen sinun tarvitsee vain pitää lupauksesi ja auttaa asiakkaasi määränpäähänsä.
« Bemari ja peltivanteet | Kun Aleksi Valavuori ärsyttää »