Sain eilen tilaisuuden kuunnella reilun tunnin verran Mato Valtosen näkemyksiä luovuudesta ja luovasta hulluudesta. Mies on itse elävä esimerkki riskejä kaihtamattomasta tekijämiehestä, mutta mihin yrittäjä sitä luovuutta edes tarvitsee?
Kun uutta yritystä ollaan rykäisemässä pystyyn, yrittäjän/yrittäjien yksi ensimmäisistä toimista on tutkia kilpailutilanne; ketkä alalla jo toimivat ja miten. Tutkimisen jälkeen yleensä otetaan mallia ja ryhdytään toimimaan täsmälleen samalla tavalla kuin kilpailijat.
Valitettavasti menestyvää yritystä ei ole koskaan rakennettu apinoimalla kilpailijoiden tekemiset pienintä yksityiskohtaa myöten. Tällöin nimittäin tulokkaan ainoa kilpailukeino on hinta, ja se tie johtaa vääjäämättä tuhoon.
Yrittäjä tarvitsee siis luovuutta kehittääkseen keinon olla erilainen kuin kaikki muut. Tapoja erottautumiseen onkin sitten viljalti, ja sekä valinta että sen toteuttaminen vaativat sitä toista Valtosen peräänkuuluttamaa asiaa: rohkeutta.
Ryhmään kuuluminen on helppoa. Kun teet kuten kaikki muutkin alallasi, kukaan ei kyseenalaista tekemisiäsi etkä joudu silmätikuksi.
Jos taas haluat erottua porukasta, saatat saada jopa palautetta toiminnastasi. Ainakin viereisen messuosaston kollegat alkavat katsoa sinua kummallisesti. Joka tapauksessa keräät huomiota, josta kaikki ei ole positiivista.
Kannattaa kuitenkin muistaa se, että oman alasi ihmiset eivät ole asiakkaitasi. Heidän päämotiivinsa markkinahäirikön moittimiseen on pelko omasta toimeentulostaan. Ja tietenkin taustalla on hieman sekin, että heitä harmittaa oma pelkuruutensa.
Valtosta kuunnellessa tuli kuitenkin mieleen sekin, että on niin helppo kehottaa tarttumaan härkää sarvista. Mato on luova hullu, ollut sitä koko ikänsä; konstikos hänen on puhua tilaisuuksiin ja ideoihin tarttumisesta.
Kuinka turvallisuuteen tottunut muka pystyisi tarttumaan härkää sarvista?
Valitettavan usein tahto löytyy lopulta pakosta. Kun konkurssi alkaa näyttää lähes vääjäämättömältä, rohkeus löytyy. Tilanteen pelastamisen jälkeen onkin hyvä taas palata tuttuun ja turvalliseen.
Mistä kaivaa rohkeus kokeilla uusia ideoita, jos ei ole aivan pakko? Auttaisiko keskustelu samanmielisten yrittäjien kanssa? Ihmisten, jotka ovat samassa tilanteessa, etsimässä rohkeutta irrotteluun.
Jos olet yrittäjä Tampereen alueelta ja haluaisit erottautua kunnolla, mutta rohkeus ei tahdo riittää, ota yhteyttä. Pannaan pystyy tukiryhmä, ja luodaan toisiimme uskoa.
Tämä ei ole mikään uusi Tuplaamo-tuote. Emme lähetä sinulle laskua, emmekä ryhdy pommittamaan sinua mainosmateriaalilla. Ota yhteyttä, ja katsotaan, saadaanko riittävästi porukkaa kasaan. Viisikin riittää.
Jos rohkeusryhmä kiinnostaa, laita sähköpostia tai jätä kommentti tämän postauksen perään. Uskonvahvistuksen lisäksi saatat saada muutaman uuden idean yritystoimintaasi.
« Sosiaalinen media osa 3: Sudenkuopat | Bemari ja peltivanteet »
Hieno artikkeli. Sitä kun itsekin on etsimässä sitä kuuluisaa rohkeutta. Juuri yritystoiminnan aloittaneena vellit on hieman sekaisin, joten rohkea rykäisy ei tunnu kovinkaan miellyttävältä vaihtoehdolta. Rohkeus on kuitenkin elintärkeää yrittäjälle.
“Olla ottamatta koskaan riskejä, vasta suuri riski onkin”
Tsemppiä ja rohkeutta!