Markkinointi on välttämätöntä jokaiselle yritykselle. Mainonta ei teoriassa ole välttämätöntä kenellekään. Käytännössä markkinointi ilman mainontaa tuottaa kuitenkin liian hitaasti tuloksia, jotta ainakaan uusi yritys voisi kokonaan unohtaa mainostamisen.
Mainonta on maksettua näkyvyyttä missä tahansa mediassa. Markkinointi taas on kaikkea sitä, mitä yritys tekee, jotta tuotteet kävisivät paremmin kaupaksi. Silloin puhutaan jokaisesta kontaktista, joka yrityksellä on asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
Mainonta on siis yksi markkinoinnin väline, mutta silti näistä kahdesta puhutaan aivan kuin ne olisivat rinnasteiset. Alan tunnetuimman lehdenkin nimi on Markkinointi & Mainonta.
Vaikka termit tungetaankin usein rinnakkain, pidä huoli, että sinun papereissasi mainonta on markkinoinnille alisteinen toiminto. Kun teet markkinointisuunnitelman, mainoskampanjat ovat vain yksi osa sitä.
Tuotteesi muoto, väri ja koko ovat markkinointia. Tuotteesi paketointi on markkinointia, samoin sen esittelymateriaali, myyntipuhe, myyjiesi tukimateriaali, heidän pukeutumisensa, käytöksensä, tapansa ottaa yhteyttä ja myydä.
Markkinointia on asiakaspalvelusi asenne, osaaminen ja vastausaika, liikkeesi yleisilme ja tunnelma, yrityksesi toiminta reklamaatiotilanteissa. Kaikki tuo rakentaa yrityksesi mainetta ja mitä parempi maine, sitä paremmin kauppa käy.
Mainonnan tehtävä on saada tuotteesi ja palvelusi potentiaalisen asiakkaan tietoisuuteen juuri nyt. Sen kontolle on turha sälyttää maineenrakennusta, sillä siinä suhteessa mainonta on jotakuinkin voimaton.
Mainonnan tekeminen on kuitenkin suoraviivaista ja tavallaan helppoa. Suunnitellaan kampanja ja sitten toteutetaan se. Toki on sitten eroa sillä, onko mainonta hyvää vai huonoa, mutta joka tapauksessa projektilla on alku ja loppu.
Kokonaisvaltainen markkinointi on sen sijaan jatkuva prosessi. Se ei lopu koskaan, sillä tilanteet elävät jatkuvasti ja aina on parannettavaa. Se on usein vaivalloista ja joskus jopa tylsää, mutta kun jaksat vain tehdä sitä, saavutat huikeita tuloksia.
« Positiivinen voittaa negatiivisen | Sosiaalinen media osa 1 »Kun kilpailijasi keskittyvät mainoskampanjoihinsa, keskity sinä markkinoimaan.