On olemassa lausahduksia, joita jostakin syystä kukaan ei kyseenalaista. Kun joku lohkaisee, että: ”Mainostekstin pitää olla lyhyt ja ytimekäs”, kukaan ei vaadi perusteluja. Olisi syytä.
Apulanta on yksi Suomen menestyksekkäimpiä yhtyeitä. Toinen jäljellä olevista alkuperäisjäsenistä on Sipe Santapukki. Sympaattinen heinolalainen, joka rakentaa parhaillaan unelmiensa taloa Heinolaan Ruotsalainen-järven rannalle.
Santapukki ihastui jo pienenä poikana Frank Lloyd Wrightin arkkitehtuuriin ja ryhtyessään oman talon rakennuspuuhiin hän yritti löytää suomalaisen arkkitehdin, joka osaisi jäljitellä Lloyd Wrightin tyyliä.
Kuuden yrityksen jälkeen suunnitelma näytti karahtavan kiville. Santapukki tarttui vielä viimeiseen oljenkorteen. Frank siirtyi taivaalliseen arkkitehtitoimistoon jo 1959, mutta hänen pojanpoikansa Eric jatkaa vielä kasikymppisenäkin isoisänsä työtä.
Santapukki tarttui toimeen ja kirjoitti pitkän sähköpostin kertoillen elämästään, urastaan muusikkona, talounelmastaan ja tontista, joka odotti rakentamista.
Puolen vuoden kuluttua Eric Lloyd Wright vastasi. Homma kiinnosti häntä, mutta hintapyyntö vain oli turhan kova. Keskustelujen jälkeen yhteinen sävel kuitenkin löytyi, ja Lloyd Wright kävi Suomessa tutustumassa asiakkaaseensa ja rakennuspaikkaan.
Nyt työmaa on jo käynnissä, ja Santapukki saa unelmatalonsa lapsuuden maisemiinsa.
Santapukki myi itsensä Lloyd Wrightille kertomalla tarinan – omansa. Arkkitehtikonkari tarttui täkyyn niin tiukasti, että oli valmis tinkimään rajusti hinnastaankin.
Olisikohan unelma mahtanut toteutua, jos Santapukki olisi kirjoittanut lyhyen ja ytimekkään sähköpostin?
Ei missään tapauksessa. Viiden rivin viestiin ei olisi tullut koskaan vastausta, ja ekologisen arkkitehtuurin ihailija olisi joutunut tyytymään toiseksi parhaaseen.
Niin niin. Tilanteet, tuotteet ja asiakkaat ovat erilaisia. Valtaosalla firmoista, luultavasti sinun yrityksesi mukaan luettuna, tuotteet tai palvelut ovat sen verran monimutkaisia, että niiden selittämiseen ei yksi iskulause riitä. Ei edes kaksi tai kolme.
En tiedä, miettikö Sipe tekstinsä mittaa. Luultavasti hän kuitenkin kirjoitti vain rehellisesti ja täydestä sydämestään kaiken sen, minkä halusi. Siinä on hyvä lähtökohta sinullekin, jos tuskailet myyntipuheesi kanssa. Ole rehellinen, ja kerro kaikki.
« Hinnoittelu kohdallaan? | Asiakastasi kaduttaa »