Liikeidea määrittelee sen, miten yritys aikoo tehdä rahansa. Se on välttämätön jokaiselle firmalle, mutta markkinointi-ideat ovat niitä todella arvokkaita ideoita. Kaikki etsivät sellaisia joka paikasta, mutta aina silloin tällöin kannattaa tarkistaa, minkä päällä istuu.
Tutkin jokin aika sitten henkilökunnan virkistystapahtumia järjestävien yritysten tarjontaa internetin suotuisalla avustuksella. Tarjonta, samoin kuin niiden esilletuonti, oli kirjavaa ja huomattavasti vähäisempää kuin olin kuvitellut.
Harva jäi kiinnostamaan lyhyttä selailua pidempään, mutta joukosta löytyi yksi loistava idea. Valitettavasti vain sen toteutus oli jäänyt kovasti kesken.
RetkiRitarit tarjoaa elämys- ja luontopalveluja yhteisöille ja yksityisille. Nettisivuillaan yrityksellä on kohtalaisen paljon asiaa palveluistaan, mutta ilahduttavan kevyestä päävalikosta löytyi todellinen helmi: Sissin vinkki.
Klikkasin innoissani kohtaa ja löysinkin vinkin: Juuri savustettua kalaa metsän siimeksessä. Hyvä vinkki, ei siinä mitään. Mutta vain yksi?
Koetin haeskella jonkinlaista arkistoa, josta kaikki vinkit löytyisivät, mutta turhaan. Sissi vinkkasi vain savustetusta kalasta.
En tiedä, mihin into on ensimmäisen kirjoituksen jälkeen lopahtanut. Niin on kuitenkin käynyt, ja se on todella harmi.
Kun yhdistetään sanat sissi ja metsä, putkahtaa suunnilleen jokaisen suomalaisen mieleen hurjat tarinat miehistä, jotka selviävät kuukausia erämaassa varustuksenaan pelkkä puukko ja norttiaski.
Sitkeä sissi elää kansan suussa määritelmänä ihmiselle, joka pärjää tiukassakin paikassa ja jatkaa taistelua vastoinkäymisistä huolimatta. Sanonnan sävy on kunnioittava ja positiivinen.
Sissit ovat sankareita, jollainen jokainen meistä haluaisi olla.
Siksi sissin vinkit kiinnostaisivat takuulla isoa joukkoa ihmisiä. Sankaruuden lisäksi sisseys edustaa myös kapinaa – pakoa yhteiskunnasta. Sitä samaa, joka myy moottoripyöriä, nahkatakkeja, bootseja, tatuointeja ja lävistyksiä.
Sen lisäksi, että sissiasenne toimisi loistavana markkinointikeinona, ainakin toistaiseksi idealla on toinenkin valtti: kukaan muu ei markkinoi sissiteemalla.
Googlen haussa sissi tuottaa lähinnä viittauksia keisarinna Sissiin, joka ei taitaisi selviytyä yksin luonnossa edes puolta päivää.
En tiedä, mikä on RetkiRitarien tilanne asiakasrintamalla. Voihan olla, että retkille on tulijoita riesaksi asti. Jos tilanne ei ole näin ruusuinen, sissi kannattaisi ehdottomasti lähettää asiakkaiden selustaan.
Siitäkin huolimatta, että ritarit ja sissit eivät aivan samassa sarjakuvassa seikkailekaan.
« Montako kertaa se täytyy kuulla? | Hinnoittelu kohdallaan? »
Sissin vinkki on tosiaan helmi 🙂 Kysymyksen asettelustasi johtuen tulee mieleen erään baari-illan yhteydessä mieleen juolahtanut “Persmatkailu” jonka ideana oli että asiakkaan ei tarvitse kertaakaan nousta istuimeltaan reissun aikana ja “maisema senku nopiasti vilikkuu”!