Pitkästä aikaa saamme Suomessakin nauttia kunnon talvesta, lunta riittää ja pakkanen paukkuu. Laskettelukeskukset tekevät vuosituhannen tulosta, ja välinemyyjätkin myyvät varastojensa nurkkia tyhjiksi. Kauppa siis käy niin sanotusti kuumana.
Omat lapseni ovat siinä iässä, että kausikortti on pakko-ostos, jotta laskettelunälkä saadaan purettua. Hyvä niin, tänä pleikkareiden ja nintendojen aikana voi olla onnellinen, että lapsi liikkuu.
Aloin jo hyvissä ajoin tutkia kausikorttien hintoja lähirinteissämme. Sappee kun sattuu sijaitsemaan ihan kulmilla, siitä tuli luonnollisesti ykköskohteemme. Mietin tietysti yrittäjänä mahdollisuutta ostaa yrityskorttia, jotta Tuplaamon väki tai yhteistyökumppanimme voisivat myös vierailla mäessä.
Yllätys oli kova lukiessani hintoja. Kausikortti aikuiselle 460 € ja yrityskortti 860 €! Meinasin lentää pyrstölleni.
Laskin tietysti, että mikä erotus lipuilla on, jos yrityskortissa otetaan huomioon alv-etu. Hintaeroa korteille jäi edelleen aika hurjasti. Tokihan voisin ostaa firman piikkiin myös henkilökohtaisen kortin.
Lippuluukulla vielä kysyin, että mihin perustuu yrityskorttien kova hinta. Myyjä perusteli sillä, että yrityskortteja käytetään enemmän.
Okei, eikös kausikortti ole sitä varten, että sitä käytetään paljon? Miksi yrittäjää pitää rokottaa?
Minusta rinneyrittäjillä on jäänyt huomioimatta muutama seikka. Mitä sitten vaikka yrityskorttia käytettäisiin 24/7. Se saattaa tuoda mukanaan varustevuokrauksen ja vähintäänkin kahvilapalveluiden käyttöä.
Entäpä sitten, kun joku saa käytettäväkseen yhden yrityskortin? Silloinhan perheen muille jäsenille on ostettava liput, vuokrattava varusteita ja kahvillakin on käytävä.
Nyt jostain syystä lasketaan vain kortin käyttöä; unohdetaan kerrannaisvaikutukset.
Muistelen lapsuuttani, kun varuskunta oli ostanut kausikortit niin Juupavaaraan kuin Himoksellekin. Meitä lähti aina iso porukka, autollinen tai kaksi, laskettelemaan. Yksi tai kaksi sai firmakortin, ja loput ostivat lippunsa.
Poikkeuksetta siis ne kaksi kausikorttia toivat mukanaan 4-6 päivälipun ostanutta ja välineitä tarvitsevia mukanaan. Kuumalla kaakaolla oli myös pakko poiketa joka kerta.
Minulle ei auennut rinteiden hinnoittelu; aion ottaa siitä vielä selvää.
Siihen asti mutkamäkeen lomps.
« Istutko loistoidean päällä? | Kerro kaikki »
Tuntuu että se on melkein sääntö että yrittäjiä rokotetaan. Uskon että ainoa syy tähän on se että ajatellaan yrityksillä olevan enemmän maksukykyä. Vastaavanlaiseen ilmiöön törmäsin ohjelmistoja ostaessa yrityksen nimiin. Kotiin ja opiskelijoille ko. ohjelmiston sai 400 eurolla ja yrityskäyttöön samainen ohjelmisto on 3000 euroa + alv … Tietysti ohjelmiston avulla taotaan rahaa mutta silti joskus hirvittää.
Tutulta kuulostaa. Kysymys kuitenkin on että useat meistä yrttäjistä saattavat äänestää jaloillaan. Pienellä fiilauksella tämäkin rinne olisi saattanut myydä useita kymmeniä kausikortteja niiden kymmenien tilalle !
Toisaalta tämä on vähän samanlainen asia kun yrityksen pihassa on oman yrityksen autot logoilla varustettuna pysäköity ihan siihen pääoven viereen.
Asiakas kävelköön….
Kaupallista kevättä Jarno!