Auto pitäisi katsastaa. Aikaa on tosin vielä parisen kuukautta, joten kiirettä ei vielä ole. Onneksi katsastustoimistot muistuttavat minua ahkerasti lähestyvästä tehtävästä, niin kuin ne tekevät joka vuosi. Senkin voi tehdä huonosti, hyvin tai erittäin hyvin.
Aikaisemmin posti on pudotellut vain A-katsastuksen ja K1 Katsastajien lippusia, joissa pointtina on ollut vain se, että autosi pitäisi katsastaa tällöin viiva tuolloin. Me ollaan täällä.
Nyt K1 oli ottanut hieman aggressiivisemman asenteen. Liekö kilpailu mennyt Tampereen seudullakin sen verran kireäksi? K1 muisti minua jokin aika sitten tällaisella kirjeellä:
Ensimmäisenä huomio kiinnittyy tietenkin 20 euron ”lahjakorttiin”. Olin kuitenkin skeptinen avatessani lappua, koska arvelin yksityisen aseman olevan silti halvempi, vaikka ulkomaanelävät kuinka alennusta antaisivat.
Vaan eipä ollutkaan. Kahden kympin alennuksella hinta putosi oikein sopivaksi, joten päätin laittaa lipukkeen plakkariin.
Olin jo päättänyt kurvaavani jossakin vaiheessa kooykköselle, kunnes sain eilen tällaisen kirjeen ja yllätyin totaalisesti:
Voiko katsastustoimisto todellakin lähettää minulle näin mainion kirjeen? Henkilökohtaista wow-efektiäni tosin kasvatti se, että appiukkoni nimi on Markku, joten ajattelin tietenkin, että kenelle hän nyt on minusta puhunut.
Toisaalta, lähes jokainen tuntee jonkun Markun, joten vastaava ajatus tulee monille muillekin.
Kirje itsessään on kuitenkin mestariteos. Tekstiä on jokseenkin paljon. Paikkaakin kerrotaan reilun kolmen rivin verran. Suurin osa suomalaisista mainostoimistoista olisi tehnyt kaikkensa, jotta lapussa olisi vain osoiterivi sekä kartta. Paikasta sanotaan mm. näin:
”Tää konttorihan on silleen hyvällä paikalla, että jos ei meirän juttuja jaksa, niin pääsee nopeesti kaupoille.”
Tampereen murretta joku saattaa kavahtaa, ja murteen käytössä pitääkin olla varovainen. Mutta tässä kirjeessä se on tehty niin vilpittömästi, että läpi menee – näin eteläpohjalaisellekin.
Kirjeen alun Markku lyö tekstiin inhimillisyyttä askelkaupalla lisää:
”Sillä vaan tässä kirjottelen, kun Markku ja muutkin meinas, että oishan se ny kohteliasta… Huomattiin, että tuo sun autos (rekkari) tarttis katsastaa välillä 19.09.2009 – 19.01.2009.”
Kirjeessä käy ilmi, kuinka konttorin aukioloajat on asetettu asiakkaita ajatellen ja että paikalle voi tulla ilman ajanvarausta tai sitten netissä voi varata ajan.
Kirjeen lopusta, fiksusti PS.-kohdasta löytyy tarjous, joka kuulostaa varsin kohtuulliselta. Fiksusti siksi, että meistä useimmat lukevat kirjeestä ainakin jälkikirjoituksen, jos sellainen on viitsitty rustata.
Hintaa taitaa avajaistarjouksesta huolimatta tulla enemmän kuin K1:llä, mutta se on kyllä varma, missä minun autoni katsastuksessa käy.
Parilla jutulla kirjeestä olisi tosin voinut tehdä vieläkin paremman. Nyt esimerkiksi mitattavuus puuttuu kokonaan, kun sama avajaistarjous löytyy myös nettisivulta. Oma tarjouksensa, jonka saa hyväkseen vain kirjeen esittämällä, olisi tehnyt mittaamisen helpoksi. Juuri näin toimii K1:n kirje.
Puhuttelun olisi voinut myös lisätä, sillä sellainen tapaa kirjeessä olla. Allekirjoituksesta olen vähän kahden vaiheilla. Tosin tällaisenaan se olisi ehdottomasti pitänyt olla erottuvammalla värillä, mutta olisiko allekirjoittajana kuitenkin pitänyt olla oikea henkilö?
Mitä mieltä sinä olet?
Mikä lopulta teki eron näiden kahden kirjeen välillä? Kyse on siitä, että Katsastusmies vaikuttaa ihmiseltä, joka halusi kertoa asiansa juuri minulle. Inhimillisyys ei olisi välittynyt, jos tekstiä olisi ollut niukasti.
K1 on sen sijaan tunteeton kone, joka vain latelee pakolliset asiat.
Älä siis pelkää tekstiä, sillä se myy tuotteesi.
« Hae myyjäsi baarista | Mitä sinä voit oppia markkinoinnista lätkäjätkiltä? »