Kun jättää omakehut, selkään puukottamiset ynnä muut yleisön kalastelukikat huomiotta, MTV3:n diili on markkinoijalle ja myyjälle oivaa katsottavaa. Tehtävät kun ovat jotakuinkin todellisia, ja osallistujien pitäisi olla ammattilaisia.
Eilisessä jaksossa 2.11. joukkueiden tehtävänä oli tehdä TV-mainos Laatutakuun palveluista ja kerätä sitä kautta kävijöitä tietyille nettisivuille. Enemmän kävijöitä kerännyt joukkue voittaisi.
Mittaustapa on tietenkin täysin järjetön, sillä klikkien määrällä on merkitystä vain mainostilaa myyville yrityksille kuten medioille. Siksi nettilehdet ovat pullollaan houkutusotsikoita kuten:
”Nostaako tämä keksintö Suomen lamasta?”
Mitä enemmän klikkejä, sitä enemmän ”lukijoita” ja sitä suolaisemmat ilmoitushinnat.
Yksittäisten kävijöiden hankkiminen on muuten oikeasti niin naurettavan helppoa, että Diilin ”ammattilaisten” sietäisi todellakin hävetä säälittäviä lukemiaan. Varsinkin kun yksi yritti jopa ostaa klikkejä ulkomailta.
Mutta sinulle yrittäjänä vierailijoiden määrä on täysin yhdentekevä. Merkitystä on vain sillä, että saat sivuille juuri ne oikeat kävijät – asiakkaasi. Saadaksesi heidät sivuille sinun täytyy kohdentaa viestisi oikein.
Diilissä voittajajoukkue sai sivuille hieman yli 2700 kävijää mainoksella, joka oli Suomeksi sanottuna epäselvä. He mainostivat Laatutakuun Oma talonmies -palvelua, joka on suunnattu pk-yrityksille ja taloyhtiöille.
Hävinnyt joukkue keräsi noin 500 kävijää niin ikään pk-yrityksille ja taloyhtiöille suunnatun Oma siivooja -palvelun sivulle ja hävisi pelin.
Todellisuudessa jälkimmäisen ryhmän olisi kuulunut voittaa. He nimittäin mainostivat oikealle kohderyhmälle ja saivat kävijöiksi luultavasti paljon enemmän potentiaalisia ostajia.
Voittajajoukkueen mainos oli tyylikäs, epäselvä eikä kohdentanut viestiä yrityksille saati taloyhtiöille. Mainoksen nähtyään katsoja jäi siihen käsitykseen, että kuka tahansa voi tilata kotiinsa oman talonmiehen. Koko Suomessa kohderyhmää siis kertyi useampi miljoona.
Hävinneen joukkueen mainos puhui suoraan yrityksille ja yrittäjille. Suomessa on reilut 250 000 yritystä, joista iso osa yhden miehen tai naisen narikoita tai pöytälaatikkoyrityksiä, jotka eivät siivoojaa kaipaa.
Jos sanotaan rohkeasti, että kohderyhmän koko oli 100 000, 500 kappaletta on moninkertaisesti parempi tulos kuin kilpailevalla ryhmällä. Ja kuten sanottu, potentiaalisia ostajia tuossa joukossa oli varmasti enemmän.
Monessa yrityksessä kohdentamista tehdään muuten niin, että valitaan mainokselle sellainen media, jota oma kohderyhmä lukee, katsoo tai kuuntelee. Pieleen mennään kuitenkin siinä, että ei oikeasti osoiteta viestiä kohderyhmälle, vaan yritetään kalastella jokaista rukiinpurijaa asiakkaaksi.
Diilin osallistujia voi tietenkin haukkua osaamattomuudesta, mutta enemmän oli pielessä tehtävänanto. Ohjelmassa ei tosin käynyt ilmi, että voittajajoukkue olisi tietoisesti häivyttänyt mainoksestaan kohderyhmän saadakseen sivuille enemmän kävijöitä.
Jos he niin tekivät, heillä todella on pelisilmää ja he todella ovat ammattilaisia. Todennäköisempää kuitenkin on, että Hjallis mokasi.
Tuolla toiseksi viimeisellä kappaleella muuten perustelen sinulle tämä kirjoituksen otsikon, jolla kalastelen klikkejä blogilistalta.
« Esite ei ole tie menestykseen | Messuilla miljonääriksi? »