Varmasti joka ainoalla yritys- ja markkinointikurssilla yrittäjille paasataan: “Ulkoisen ilmeen suunnitteluun kannattaa investoida. Käytä graafisen alan ammattilaista. Satsaa logoon ja käyntikortteihin.” Jos odotit minulta edellä sanotun kumoamista, erehdyit.
Yrityksesi graafisella ilmeellä on ilman muuta iso merkitys bisneksen käynnistämiselle. Jos logosi näyttää amatöörimäiseltä, sinä näytät amatööriltä.
Hinnalla voit toki silloinkin kilpailla, ja todennäköisesti löydät asiakkaita, jotka ovat todella hintatietoisia. Heitä sinä et kuitenkaan edes halua asiakkaiksesi.
Mitä kriittisempi palvelusi tai tuotteesi on asiakkaasi toiminnan kannalta, sitä vähemmän hinta merkitsee ja sitä enemmän sinulta vaaditaan uskottavuutta.
Pelkkä näyttävä graafinen ilme ei tietenkään riitä. Sinulla täytyy olla tarvittava osaaminen asiakkaan ongelman ratkaisemiseen, järjestelmiesi on oltava kunnossa ja sinun täytyy tehdä se, mitä lupaat. Kysymys on aina kokonaisuuksista, mutta voit antaa ensivaikutelman vain kerran.
Graafinen ilme on suurimmalle osalle potentiaalisista asiakkaistasi ja kumppaneistasi ensimmäinen kohtaaminen yrityksesi kanssa. Jos olet säästänyt siinä, olet tehnyt kenties elämäsi kalleimman päätöksen.
Kaikki tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että ottaisit muhkean pankkilainan, tarkistaisit Markkinointi & Mainonta -lehden listalta Suomen suurimman mainostoimiston ja saapastelisit sinne sisään. Luonnollisesti suhteutat kustannukset liiketoimintasi kokoon, asiakkaisiisi ja kilpailijoihisi.
Kannattaa esimerkiksi käydä tutkimassa kilpailijoiden nettisivuilta, missä kunnossa heidän graafinen ilmeensä on. Saatat löytää jostakin sivun alalaidasta jopa linkin kilpailijasi käyttämän mainostoimiston sivuille, mutta ainakin saat käsityksen tasosta.
Sinun pitäisi päästä vähintään samalle viivalle, mieluiten vähän ohi. Jos kilpailijasi ovat ilmeeltään vielä 80-luvulla, sinulla on tietenkin iskun paikka.
Kun nyt olet vakuuttunut, että ammattilaista kannattaa käyttää, haluat tietenkin tietää, mitä tämä kaikki maksaa. Osviittaa voin antaa sen verran, että logon, käyntikortit ja nettisivujen graafisen ilmeen (ei siis teknistä toteutusta tai sisältöjä) saat varmasti alle 2000 eurolla.
Tuurilla voit päästä jopa tonnilla. Jos hinta on tuon alle, alkaa laatu todennäköisesti jo kärsiä, mutta saattaahan olla, että satuit vain saamaan hyvän diilin. Annan tuon haarukan kuitenkin siksi, että se on realismia. Ei kannata yrittää väkisin löytää superhalpaa tekijää.
Graafinen ilme on toki vasta alku, mutta jos säästät siinä etkä kehtaa näyttää potentiaaliselle asiakkaallesi käyntikorttiasi, loppukin on jo lähellä.
« Ostamisen esteet | Esite ei ole tie menestykseen »
On totta, ettei logossa ja muussa graafisessa ilmeessä kannata pihistellä. Hinnan lisäksi kannattaa kuitenkin muistaa myös ostovoiman vaikutus.
Rahasumma, joka on Suomessa pieni, voi olla toisessa maassa ostovoimaltaan moninkertainen. Silti kyseisestä maasta voi saada oikeilta ammattilaisilta rautaista jälkeä.
Intia: köyhä maa jossa on paljon ihmisiä. Muutaman tunnin palkka Suomessa on viikkojen palkka Intiassa. Suuren väkiluvun vuoksi myös IT-ammattilaiset joutuvat todella tarjoamaan mahdollisimman hyvää palvelua pystyäkseen kilpailemaan.
Toki ulkomailta ostamisessa on omat moraaliset kysymyksensä, mutta kuinka moni pikkufirma Suomessa ei kelpuuttaisi 20 eurolla tällaisia, mittatilaustyönä tehtyjä logoja?
http://jiyacreatives.com/portfoliopage.html
(toki joukossa on risujakin, mutta myös monta helmeä)