Vaikuttaako mainoksen ulkoasu sen tuottamiin tuloksiin? “Totta kai” sanot, ja olet täsmälleen oikeassa. Kun kysytään, millainen grafiikka sitten oikeastaan saa puhelimen pirisemään tai ovipumpun laulamaan ja mikä ei, varmuutesi alkaakin luultavasti karista.
Lehtien ja erilaisten luetteloiden sivuilla ilmestyvät ja postilaatikkoon kolahtelevat mainospläjäykset voidaan jaotella ulkoasunsa puolesta karkeasti kolmeen luokkaan: näyttävät, yhdentekevät ja karmeat. Jokaisesta näistä kolmesta luokasta löytyy tehokkaita ja tehottomia viestejä, eikä viimeistelty ulkoasu todellakaan aina tuota hyvää lopputulosta. Se, kuinka paljon sinun kannattaa satsata graafiseen suunnitteluun, riippuu asiakkaistasi ja alastasi.
Jos kauppaat timantein koristeltuja käsilaukkuja, mainoksesi täytyy näyttää hyvältä. Jos myyt puisia varastohyllyjä, pärjäät todennäköisesti hyvinkin kevyellä satsauksella.
Jonkin verran merkitystä on myös toimialallasi. Mikäli kilpailijasi ovat satsanneet graafiseen ilmeeseensä tuhdisti, voi olla, että sinun on pakko seurata. Tässä pätee kuitenkin vanha markkinoijan viisaus: hyvä on tarpeeksi hyvä. Jos materiaalisi näyttää uskottavalta, se riittää.
Mutta luodaanhan graafisella ilmeellä mielikuvia, protestoit – ja olet jälleen oikeassa. Mainosviestiesi graafinen ilme todella vaikuttaa ihmisten mielikuviin, mutta lopulta hyvin vähän. Olipa materiaalisi miten viimeisteltyä tahansa, se ei auta sinua yhtään, jos asiakkaasi pettyy palvelusi tasoon tai tuotteidesi laatuun. Paitsi tietenkin jos uskot, että uusia asiakkaita riittää, vaikka yksikään ei tulisi takaisin ensimmäisen kaupan jälkeen.
Jälleen tullaan uskottavuuskysymykseen; jos mainoksesi nähnyt pitää yritystäsi vakavasti otettavana, et tarvitse yhtään enempää.
Grafiikan tärkein tehtävä on tuoda viestisi selkeästi esiin. Hyvä grafiikka saa ilmoituksesi erottumaan informaatiotulvasta sen verran, että lukija pysähtyy lukemaan viestisi. Joskus voit kokeilla esimerkiksi parin sentin puhtaanvalkoisia marginaaleja ilmoituksessasi paikallislehden täyteen ahdetulla Palveluja-palstalla. Vaikka sanonta ”Tyhjä tila ei ole koskaan myynyt mitään” pitääkin tavallaan paikkansa, voi väljyys vaikuttaa merkittävästi mainoksesi huomioarvoon.
Kun olet saanut pysäytettyä kohteesi, alkaakin taivuttelu. Sen teet tekstillä.
« TTT:n kirjanurkka – Jyri Erma: Viisas mies ei kuse vastatuuleen | Autoteippaukset paljastavat asenteesi »