Monilla kursseilla, ammattikorkeakoulussa ja lukuisissa kirjoissa olen kuullut ja lukenut paljon viisauksia ja tyhmyyksiä markkinoinnissa. Harva opettaja, kouluttaja tai kirjailija on tullut kuitenkaan maininneeksi sitä yrityksen markkinoinnin kaikkein tärkeintä asiaa.
Niin nykyisessä työssäni kuin aikaisemmin mainostoimistossa vastaan on tullut valtava määrä ikuisuusprojekteja. Nettisivuja, esitettä, ilmoitusta tai suoramainosta veivataan joskus jopa kuukausia.
Itseasiassa todella harvoin mikään projekti etenee suunnitellun aikataulun mukaan, vaikka työn alkaessa asiakkaalla on tolkuton kiire.
Onpa syy viivästyksiin mikä tahansa, suurin kärsijä on AINA asiakas, siis markkinointimateriaaliaan teettävä yritys.
Toki se ahdistaa tekijääkin, kun töitä on puskettu muutama kuukausi, mutta rahaa ei liiku. Lopulta asiakas maksaa laskun kahteen kertaan; jo ansaittuja euroja siirtyy tekijälle, ja odotellessa on iso tukku valuuttaa jäänyt ansaitsematta.
Tällaiset projektit ovat myös omiaan vahvistamaan mainostoimistojen vedättäjämielikuvaa. Kun homma venyy ja vanuu, ilmaantuu yleensä uusia, laskutettavia töitä, joita ei osattu huomioida tarjouksessa.
Tehokkaalla projektinhallinnalla asioita voidaan toki korjata, mutta kerralla homma oikenisi, jos yrityksissä vain muistettaisiin se markkinoinnin ylivoimaisesti tärkein asia: Markkinoi.
Yritys ei yksinkertaisesti voi menestyä ilman markkinointia. Markkinointiin täytyy investoida ja investoinneista täytyy saada hyöty irti mahdollisimman pian. Olitpa minkälainen idealisti tahansa, yritystä et pysty pyörittämään ilman rahaa.
Kun siis markkinointimateriaaleja siirrellään paikasta toiseen, versioita tehdään useita ja lopuksi vielä viilataan muutamaan otteeseen, asiakas menettää rahaa.
Vaikka oikeinkirjoituksen ystävä olenkin, sanon silti: viimeisen päälle viilattuja esitteitä ja muita pumaskoita tärkeämpää on, että valmistat ja lähetät materiaalia maailmalle tiukalla tahdilla.
Mitä pidempään markkinointiasi suunnittelet, sitä kauemmaksi karkaavat kilpailijasi.
Tietenkään en tarkoita, että materiaalia pitäisi suoltaa ulos täysin ilman kritiikkiä. Päivä tai pari miettimisaikaa ja saman verran toteutukseen pitäisi kyllä riittää. Tämä toki siinä tapauksessa, että viestisi on kunnossa.
Siitähän se taitaa niskalappu usein hiertääkin. Jos yritykselläsi ei ole olemassa selkeää pääviestiä, sitä hierotaan joka materiaalin kohdalla uudestaan. Sellainen on yritykselle pahimmassa tapauksessa tuhoisaa, parhaassakin kallista.
« Kun tarjous ei tuota tulosta | Kuinka aloittavaa yrittäjää kohdellaan osa 1 – uusyrityskeskus »