Yksi yrittäjäksi lähtemisen kynnyksiä on pelko paperiviidakkoon eksymisestä. Moni kuvittelee, että byrokratia tappaa ennen kuin yritystään on saanut edes kaupparekisteriin.
Minun kokemukseni on kovin erilainen. Lomakkeitakin on toki täytelty, mutta ne ovat lasten leikkiä verrattuna monenmoisiin ongelmiin, joita erilaiset asiakaspalvelutilanteet ovat tuoneet eteen.
Ja nimenomaan niin päin, että me olemme olleet palveltavana. Hyviäkin kokemuksia toki on ja niistä kiitos asianomaisille.
Koska asiakkaidemme asiakaspalvelun kehittäminen on yksi toimistomme toimenkuvista, päätimme kertoa omia, tuoreita kokemuksiamme kovin yllättävistäkin pulmista, joita vastaamme on tullut.
Oy TuloksenTuplausToimisto Ab:n perustaminen lähti todenteolla käyntiin juhannuksen jälkeisellä viikolla. Istahdimme alas paikallisen uusyrityskeskuksen neuvojan kanssa.
Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun meidän lähipiiriimme kuulumaton henkilö kuuli suunnitelmistamme. Luonnollisesti meitä jännitti, mutta toisaalta uskoimme, kuten uskomme vieläkin, ideaamme lujasti.
Tunti kului hyvässä hengessä ja neuvoja alkoi session puolivälissä kysellä, josko hän voisi hyödyntää palvelujamme oman yrityksensä toiminnassa. Olimme tyytyväisiä.
Lopussa tuli tosin esiin, että minä en olekaan Tampereelta, vaan Kangasalta, ja syntyi pieni epätietoisuus sen suhteen, missä starttiraha-asioista minun kohdallani tehdään päätös. Neuvoja lupasi kuitenkin selvittää asian.
Toinen tapaaminen sovittiin seuraavalle viikolle ja siihen mennessä uusyrityskeskuksen puoltava lausunto starttirahaa ja rahoituslaitosta varten olisi valmis. Keskus oli meidän mielestämme todella mahtava paikka. Hekin uskoivat ideamme ja auttaisivat meitä saamaan puljun pystyyn.
Seuraavana päivänä neuvoja soitti, että minun starttiraha-asiani hoidettaisiin Kangasalla ja että meidän ei enää tarvitsisi tavata. Sen jälkeen emme ole olleet missään tekemisissä uusyrityskeskuksen kanssa, koska sieltä sanottiin selvästi, että asia ei kuulu heille.
Kangasalla puolestaan starttiraha hoitui mukavasti, mutta heiltäkään emme saaneet mitään apua rahoituslaitoksen suuntaan. Heidän tehtäviinsä ei kuulu kirjoitella mitään lausuntoja, vaan vain päättää starttirahoista.
Kyse ei tietenkään ole siitä, että meitä olisi pitänyt kädestä pitäen avustaa asiamme eteenpäin viemisessä. Kun kyseessä nyt kuitenkin oli Pirkanmaan alueen uusyrityskeskus, olisimme odottaneet edes jonkinlaista apua. Varsinkin kun sitä aluksi kovastikin luvattiin.
Se tietenkin tulee mieleen, miten vähemmän yrityspuolen asioiden kanssa tekemisissä ollut saati ulkomaalaistaustainen olisi selvinnyt vastaavassa tilanteessa.
« Mikä on tärkein asia markkinoinnissa? | Kuinka aloittavaa yrittäjää kohdellaan osa 2 – pankki »