Viime päivinä Tuplaamon hornankattilassa on keskusteltu kiivaasti asenteesta mainonnassa ja liikenteessä. 1980- ja 1990-luvulla oli suurta huutoa teipata oman firman mainos ja puhelinnumero auton kylkeen.
Asiat eivät ole hirveästi muuttuneet parinkymmenen vuoden aikana, edelleen autoihin teipataan yrityksen logoja ja puhelinnumeroita.
Onko teipatulla autolla oikeasti enää huomioarvoa? Negatiivisessa mielessä kyllä. Paikallisella koululla on tapahtunut kevään aikana suuri imagomuutos. Värimaailma, logot, nettisivut ja autot on teipattu uuteen uskoon, ja toivotaan, että nyt lähtee koulun brändi nousuun. Mainostoimisto on keksinyt koululle vieläpä mielettömän sloganin, “Asenne tarttuu”!
Eräänä aamuna moottoritien rampille ampaisee pakettiauto ja ilman vilkkua kiilaa sanalla sanoen jopa törkeästi motarin kaistalle muista välittämättä. Koukkiminen ja ohittelu jatkuu pitkän matkaa.
Liikennevaloissa pysähdyn auton rinnalle ja huomaan, kuinka kuski puhuu kännykkään ilman hands freetä. No, hauskaa tässä tilanteessa on se, että auton kylkeen on teipattu isolla tuo koulun uusi slogan “Asenne tarttuu”. Todellakin.
Parhaimmatkin palvelulupaukset, arvot ja imagonkohotukset unohtuvat nopeasti, kun ruututakkiin pukeutunut ja hiuksensa sivujakaukselle sipaissut automyyjä kiirehtii kiilaten töihin autolla, jonka kylkiä koristaa autoliikkeen logo.
Tai kun remonttifirman auto hurjastelee kakkoskaistaa pysähtymättä suojatien eteen, johon muut autot ovat pysähtyneet päästämään pienet koululaiset tien yli. Entä mitä mieltä olet autopesulan autosta, joka on ruosteinen, lommoilla ja kaiken kukkuraksi likainen?
Autoteippaukset ja oikeastaan kaikki muutkin työntekijöidesi käyttämät tavarat, joissa yrityksesi näkyy, ovat edullista ja liikkuvaa mainostilaa. Kannattaa kuitenkin uhrata muutama ajatus siihenkin, miten imagoosi vaikuttaa työntekijäsi epämieluisa käytös.
Ja tietenkin sinun täytyisi saada asia perille myös työntekijöillesi. Kolaroinnin ja ylimääräisen ajon lisäksi myös törttöily kielletty.
Kun tänään ajelit töihin, kuinka monta törttöilijää bongasit? Kerroitko kahvihuoneessa auton merkin ja mallin mainiten, kuinka typerästi se yksikin tyyppi ajoi. Jos auton kyljessä oli firman logo, muistat yrityksen nimen varmasti.
Asiakkaasi tekee aina päätöksen tunteella, ei järjellä, ja silloin firman pakettiauton kiilailu moottoritiellä ei tuo asiakastasi luoksesi.
Asenne tarttuu!
« Vaikuttaako mainoksen grafiikka tuloksiin? | Kuinka aloittavaa yrittäjää kohdellaan osa 3 – Kaupparekisteri »