Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!
0 kohdetta

Somekanavat esittelyssä

Yleisohjeistus:

  • Ole aktiivinen
  • Viesti omana itsenäsi – persoonaton somakanava ei kiinnosta ketään.
  • Suosittelemme edes jonkinlaista kieliopin noudattamista, mutta jos puhut murteella, voit ilman muuta käyttää sitä myös somessa!
  • ÄLÄ HUUDA!!11!! äläkä vaikuta lannistuneelta….. tämä ei anna positiivista kuvaa yrityksestäsi……. oikeesti…..
  • Älä yritä ehtiä jokaiseen somekanavaan, valitse vain ne, joissa asiakkaasikin ovat
  • Yhdistele sisältöjä. Kaikkea ei ole pakko tuottaa itse, voit jakaa muiden blogitekstejä, uutisia ja hauskoja sisältöjä. Hyödynnä kuvia, videota, tekstiä, linkkejä…
  • Kierrätä materiaalia: jos ylläpidät useampaa some-kanavaa, tuota samaa materiaalia eri kanaviin! Näin tavoitat mahdollisimman paljon ihmisiä viestilläsi.
  • Helppo ja ilmainen kuvien tuottamisen työkalu on www.canva.com. Palvelusta löydät valmiit kuvakoot eri somekanaviin. Oikean kokoinen kuva näyttää hyvältä ja skaalautuu mobiilissa oikein!
  • Kokeilemalla oppii: päivitä somekanavia eri vuorokaudenaikoina niin saat kuvan siitä, milloin tavoitat seuraajasi parhaiten.
  • Älä sensuroi: kommentteja poistamalla ja rajaamalla teet vain hallaa itsellesi. Hoitamalla reklamaatiot huolella käännät tappion voitoksi.
  • Älä ahdistu. Kaikkea ei tarvitse osata eikä kaikkea opi heti. Tee tunnus uuteen somekanavaan ja toimi aluksi kuunteluoppilaana – jos ei nappaa niin ei nappaa.
  • Tutkimuksia suomalaisten somekäytöstä tehdään jatkuvasti. Harto Pönkän blogista löydät hyvää asiaa.

 

Facebook

Voit valita mille linjalle lähdet (virallinen / epävirallinen). Viralliselle tilille vain uutisia, blogitekstejä jne. Epävirallisemmalle tilille voi laittaa ihan arkisia kuvia yrittäjän työpäivästä, hassuja juttuja, videoita, jne. Lisää omat videosi mieluiten lataamalla ne Facebookiin kuin käyttämällä YouTube-, Dropbox-, GoogleDrive- yms. linkkiä, ne saavat sillä tavalla enemmän näkyvyyttä. Tällöin myöskään linkki/tiedostonimet eivät näy käyttäjille.

SiskonpetiFBMikäli ostat mainosaikaa, kannattaa maksaa klikkauksista eikä näkyvyydestä (poikkeuksia toki on).  Tällöin maksat vain potentiaalisista asiakkaista, etkä mainoksen näkymisestä muulle kuin kohderyhmällesi. Käytä mainoksien tekemiseen Power Editoria, toimii parhaiten Crome-selaimella. Mainostaessa voi valita, että mainokset näkyvät myös Instagramissa (Instagram ja Facebook ovat sama firmaa). Facebook toimii mobiiliaplikaatiolla tai facebook.com

Twitter

Risuaidat/hashtagit ovat suuressa roolissa, esim. #yrittäjyys #myynti #markkinointi . Voit keksiä ihan oman risuaidan, jota käytät kaikissa twiiteissäsi, esim. #tuplaamo tai #tuplaturinat

Kuvien käyttö on yleistynyt Twitterissä, mutta pääasiallisesti sisältö on edelleen tekstipainoitteista.

Twiittejä voi lukea ja lähettää selaimella twitter.com tai mobiiliaplikaatiolla

Instagram

Instagram rajoittui ennen vain neliön mallisiin kuviin ja videoihin, mutta  uuden päivityksen myötä myös ns. pystyvideot toimivat. Yleisesti kannattaa aina kuvata videot vaakatasossa ja huolehtia, että kuvauksen kohde pysyy keskiössä. Intstagramissa on myös käytössä risuaidat ja hashtagit – niitä käytetään huomattavasti enemmän kuin Twitterissä. Esim. kuva joulukuusesta voisi sisältää risuaidat #joulukuusi #joulu #oijoulupuu #christmas #ilovechristmas #seemytree #decorations #christmasdecorations #oijouluyö jne.  Instagramiin tehdyt videot voi jakaa suoraan linkkinä Facebookiin ja toimivat suoraan. Vinkkejä ja ohjeita Instagramin käyttöön voi lukea vaikka täältä.

Instagramin päivitys tapahtuu mobiiliaplikaatiolla, kuvia ja videoita voi selailla verkossa esim. www.instagram.com/tuplaamo

WhatsApp

WhatsAppiin voi perustaa ryhmiä, joten tämä kanava voi olla asiakasryhmien tiedottamisessa kätevä. Esim. ”Tämän päivän kello 13 ja kello 15 asiakkaat peruivat molemmat flunssan vuoksi, nyt olisi siis nopeille ajat tälle päivälle vapaana!”

PROTIP: WhatsAppin massapostitoiminnolla lähetät suurelle massalle saman viestin, ilman että vastaanottajat näkevät toisensa numerot. WhatsAppin käyttöohjeita voi lueskella vaikkapa täältä.

Tarvitset WhatsAppilla viestimiseen vastaanottajan puhelinnumeron. WhatsApp toimii tietokoneelle, puhelimelle tai tabletille asennetulla aplikaatiolla.

Snapchat

Yhden snäpin maksimikesto on 10 sekuntia ja se säilyy palvelussa vain 24 tunnin ajan. Kuvan ottamisen jälkeen määritetään kesto, kauan se seuraajille / vastaanottajalle näkyy (1-10sek), jonka jälkeen kuva häviää ruudulta. Snäppejä voi myös tallentaa puhelimeen ja jakaa näin myös muihin somekanaviin. Kuvien ja videoiden on oltava ns. livekamaa, Snapchattiin ei voi lisätä aiemmin otettua kuvaa tai videota, vaan ne on kuvattava suoraan sovellukseen.

Snapchatissa on vielä varsin vähän suomalaisia yrityksiä ja palvelu onkin lähinnä nuorison käytössä. Snapchatin käyttäjä voi valita yksityisen tai julkisen profiilin ja laittaa videoita & kuvia päivän mittään omaan ”tarinaansa”, jota joko kaikki käyttäjät tai oma ystäväpiiri voivat ihastella. Suurin osa Snapchatin käyttäjistä taitaa kuitenkin hyödyntää viestiominaisuutta, jolla snäppejä voi lähettää omille kavereilleen, joilla sovellus on myös asennettuna. Snapchattiin voi aluksi liittyä vain ”kuunteluoppilaaksi” ja seurata muutamaa käyttäjää, joilloin pääsee kärryille siitä, mihin sovellusta voi käyttää.

Monet julkisuuden henkilöt käyttävät Snapchattia (esim. anttiholma, antti_tuisku, vikidiviiminen), yrityksistä ainakin Fazer (fazersuomi) päivittää tiliään säännöllisen epäsäännöllisesti. Käyttäjistä löyty myös ehkä yllättäen Verohallinto (verohallinto). Snapchatinkin oppii parhaiten kokeilemalla! Snapchatin käyttäjille tehty tutkimus (1600 vastausta) löytyy täältä. Erinomaiset Snapchatin käyttöohjeet löytyvät täältä.

Snapchat toimii mobiiliaplikaatiolla. Profiilin voi asettaa yksityiseksi tai julkiseksi ja Snapchattia käyttäviä ystäviä voi lisätä kaveriksi puhelinnumeron perusteella.

LinkedIn

LinkedIn on ammattilaisten ja yritysten verkostoitumispaikka. Omassa profiilissa kerrotaan osaaminen, työkokemus yms., profiilissa voi myös jakaa päivityksiä Facebookin tapaan. Huomioi kuitenkin, että LinkedIn on asiantuntijaverkosto, joten tänne linkkaillaan blogitekstejä yms. virallista, ei ns. kevyttä kamaa, joka sopii muihin kanaviin. Verkostoituminen tapahtuu joko nimihaulla tai suoraan kaverin sähköpostiosoite syöttämällä. LinkedIn on oiva kanava B-to-B kanssakäymiseen uusien ja työntekijöiden metsästämiseen!

LinkedIn toimii mobiiliaplikaatiolla tai osoitteessa www.linkedin.com

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!