Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Nelosen uusi Kuppilat kuntoon -sarja starttasi keskiviikkona. Suomalainen budjetti sulatti alkuperäisen Gordon Ramsayn vetämän Kurjat kuppilat -formaatin suomalaiseksi halpatuotannoksi.

Suomessa Gordonin manttelia sovittelee ylleen Jyrki Sukula. Gordonin Michelin-tähdet sekä halu ja tapa sanoa asiat suoraan, vaihtuu Jyrkin kohtuullisen lempeään otteeseen.

Koska meuhkaamme myynnistä ja markkinoinnista, jätämme tuotannon ruotimisen tähän.

Ensimmäisessä jaksossa vierailtiin Kihniön Pyhäniemellä. Alku meni minulta jotenkin ohi, ja aloinkin kesken ohjelman kuukkeloimaan missä tuo ravintola oikein sijaitsee.

Googlen haku pärvötti auki totuuden.

Ravintolan tärkein markkinointikanava, nettisivut on täysin laiminlyöty. Ensimmäinen ajatus oli, että toivottavasti vain Googlen hakutekstiin on lipsahtanut virhe.

Mutta EI!

Ravintolan pääsivu alkaa juuri tuolla tekstillä! Heidän tärkein viesti potentiaalisille asiakkaille siis on, että aulatilasta löytyvät kosketusnäyttöpeli, Ray-monipeli ja polettiautomaatti.

Ei sanaakaan uudesta ruokalistasta, näkymistä, jotka avautuvat ravintolan ikkunasta, tai kesäterassista. Ei siis ainoatakaan yritystä myydä mielikuvaa paikasta.

À la carte -lista jatkaa samaa myynnillistä otettaan ”A la carte ruokailuun tullessasi olethan ystävällinen ja ilmoitat henkilökunnalle että olet tulossa ruokailemaan. Kiitos!”

Lisäksi sivulla on jotain rikki, koska erroria näkyy parissakin kohdassa. Sivut on päivitetty joskus viime keväänä ja niillä on tuhottomasti kirjoitusvirheitä.

En tiedä, onko tuotantoyhtiö kieltänyt julkaisemasta sivuilla ohjelman teosta tai edes käynnistä ennen ensimmäistä jaksoa. Uskon, että ainakin sarjan ulostulopäivänä olisi jotain saanut sivuille laittaa.

Viihtellinen ohjelma nostaa raa’alla tavalla esiin suomalaisten yritysten avainongelman.

Ei investoida perusasioihin.

Ostetaan vilkkuvat ledivalot ja vimpanpäälle härpäkkeet, mutta markkinointivälineet saa olla vähän niin ja näin. Totuus on kuitenkin se, että jos ei kukaan löydä yritystäsi, ei niistä ledivaloista ja härpäkkeistä ole mitään hyötyä!

Sekin on tietysti parempi, että sinulla on jonkinmoiset sivut satoine kirjoitusvirheineen kuin ei lainkaan sivuja.

Ei siis riitä, että joku laittaa ruokalistan ja keittiön kuntoon. Jonkun pitäisi katsoa myös se markkinointi kuntoon. Kuvittelisi, että Sukula tai tuotantoyhtiö olisi viitsinyt sen verran vinkata kohteille, että laittakaa nyt nettisivut kuntoon ennen ensimmäisen jakson ulostuloa. Keskiviikkona Pyhäniemen sivuilla oli kävijöitä sen verran, että sivusto kaatuili vähän väliä.

Investoikaa yrittäjät niihin perusnettisivuihin, joita voitte itse päivittää ja tarkistuttakaa sisällöt ammattilaisella – investointi, joka tuottaa itsensä kyllä takaisin.

Tuplaamo haluaa auttaa Pyhäniemen ravintolaa ja tarjota ravintolan etusivun tekstin hiukan mynnillistettynä ja oikeinkirjoitettuna. Saatte kopioida tekstin vapaasti suoraan tästä:

”Nauti upeasta järvimaisemasta ja huippukokin suunnittelemasa menusta!

Hirvipyörykät jaloviina-kermakastikkeessa, grillattu härkä tai vaikkapa vuohenjuustosalaatti – Ravintola Pyhäniemen ruokalistalta löydät varmasti mieleistäsi herkuteltavaa. Voit tutustua Jyrki Sukulan suunnitteleman menun antimiin samalla, kun ihailet upean kelohonkaisen ravintolamme ikkunoista avautuvaa näkymää kalaisalle Kankarinjärvelle.

Aterian jälkeen voit poimia myymälästämme kotiin viemisiksi lampaan villasta tehtyjä upeita liivejä ja poronnahkatossuja sekä pientä makeaa Virtasen makeistukusta. Tervetuloa kokemaan Pyhäniemen herkut!”

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!