Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Kuten kaikilla muillakin elämänaloilla, myös markkinoinnissa kohkataan aina jostakin uudesta tai uusvanhasta asiasta. Jostakin, joka mullistaa kaiken ja jota ilman kukaan ei voi tulla toimeen. Älämölöstä huolimatta sosiaalinen media ei ole markkinoinnin ihmelääke.

Aivan viime aikoina SOME-meteliin on alkanut tulla mukaan järkeä ja monin paikoin keskustelua voidaan jo käydä kohtalaisen kiihkottomasti. Tehdään siis niin.

Tuoreen tutkimuksen mukaan noin 44 % yli 15-vuotiaista suomalaisista käyttää edes jossakin määrin sosiaalista mediaa. Luvusta on jo ehditty vetää monenlaisia johtopäätöksiä, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa.

44 prosenttia suomalaisista on melkoisen iso joukko, mutta toisaalta jäljelle jää 56 % – vielä isompi joukko. Jo tämä kertoo yksiselitteisesti, että sinun ei kannata hylätä perinteisiä medioita.

Toisaalta prosenttilukuihin ei voi tuijottaa tässä kohdin aivan mustavalkoisesti. Hakukoneita, erityisesti Googlea, käyttää nimittäin aktiivisesti paljon isompi joukko kuin 40 %. Hakukoneen hakevat tietoa myös sosiaalisen median sivustoilta.

Se, miten yrityksesi näkyy sosiaalisessa mediassa näkyy siis myös niille ihmisille, jotka eivät itse käytä sosiaalisen median sovelluksia aktiivisesti.

SOME ja internet laajemmassakin mittakaavassa houkuttelee yrityksiä ja yrittäjiä puoleensa ymmärrettävistä syistä. Siellä häärääminen on lähes ilmaista. Periaatteessa yrittäjä voi tehdä kaiken itse ilmaisilla työkaluilla.

Mullistaako sosiaalinen media siis kertakaikkisesti markkinoinnin? Säästyvätkö yritykset tulevaisuudessa tuhansien, kymmenien tuhansien, satojen tuhansien jopa miljoonien eurojen markkinointisatsauksilta? Tuleeko markkinoinnista todella ilmaista?

Ei tietenkään.

Perinteiset markkinoinnin tavat eivät katoa minnekään ja markkinointi vaatii aina rahaa. Sosiaalinen media on vain yksi uusi tapa. Jos se onkin perinteisessä ajattelussa huomattavasti edullisempi kuin vaikkapa televisio, vaatii se toisenlaisen hinnan.

Sinun täytyy nimittäin ansaita oikeus markkinoida sosiaalisessa mediassa. Nykyään ihmiset osaavat suodattaa mainosviestit tehokkaasti tietoisuudestaan. Jos tyrkytät pelkkiä mainosviestejä, ei sinua pelasta mikään. Sinun täytyy oikeasti antaa, jotta voit saada.

Sosiaalisen median ja minkä tahansa yrityksen suhteen voisikin oikeastaan tiivistää näin:

Sosiaalinen media ei ole markkinointikanava, se on viestintäkanava.

Viesti kulkee molempiin suuntiin, potentiaaliselta myyjältä potentiaaliselle asiakkaalle ja toisin päin. Kun viestit asiallisesti, rehellisesti ja inhimillisesti, saat oikeuden silloin tällöin kertoa, että: ”Hei, minulla on muuten tällainen hilavitkutin myynnissä, voisi sopia sinulle.”

Jos olet erittäin hyvä viestimään ja myyt jotakin oikein sopivaa tuotetta, sosiaalinen media voi olla sinulle todellinen rahasampo. Realistisesti sosiaalinen media on kuitenkin vain yksi lisäkanava, jossa osoitat, että sinun kanssasi on hyvä käydä kauppaa.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!