Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Markkinointisanasto – ota termit haltuun, jotta markkinoinnin ammattilaiset eivät puhu päätäsi pyörälle

Ala kuin ala kehittää oman jargoninsa. Tarkoituksena ei ole ainakaan suoranaisesti eristäytyä omaan piiriinsä, mutta niin siinä tahtoo käydä. Toki termien heittely voi osalle ammattilaisista olla myös tapa hämmentää potentiaalinen asiakas, tuoda esiin oma ylemmyytensä ja näin vakuuttaa asiakas asiantuntijan palkkaamisen välttämättömyydestä. Meidän filosofiamme on hieman erilainen. Me haluamme, että sinäkin ymmärrät, mistä markkinoinnin ammattilaiset puhuvat. 

Esimerkiksi Markkinointi-iltamat -kiertueella on käynyt selväksi, että monelle yrittäjälle termisekamelska tuottaa tuskaa. Sen seitsemänlaisia termejä heitellään myös Tuplaturinoissa ja Tuplaamon blogissa. Totesimme siis, että on tarpeen tehdä kevyt markkinointisanasto, josta voit hakea apua.

Lista päivittyy jatkuvasti uusien termien ja termeihin liittyvien blogilinkkien puolesta. Jos listalta puuttuu mielestäsi tärkeä termi, laita sähköpostia sirja@tuplaamo.fi.

 

 

ALKUPALA ja PÄÄTUOTE

Alkupala eli ensimmäinen myytävä on tuote, joka on edullinen ja erittäin helppo ostaa. Se houkuttelee asiakkaan antamaan sinulle rahaa ensimmäisen kerran ja saa “pään auki”. Sen jälkeen sinun on paljon helpompi myydä asiakkaalle jotakin arvokkaampaa.

Tuplaturinat: Poista asiakkaan ostokynnys alkupalalla
Tuplaturinat: Milloin viimeksi katsoit päätuotettasi sillä silmällä?
Tuplaturinat: Ei tätä meidän juttua voi tuotteistaa
Tuplaamon vlogi: Viisi muistisääntöä tuotteistajalle

 

CRM

Asiakkuudenhallinta eli asiakasrekisteri. Asiakkuudenhallintaan on olemassa erilaisia järjestelmiä. Paras olisi tietenkin sellainen, jolla saisit luokiteltua asiakkaat ja hoidettua myös markkinoinnin toimet samassa.

Tuplaturinat: Tuplaamon työkalut
Tuplaturinat: Joulupukin markkinointi, lisää viimetinkaa ja vuosi pakettiin
Tuplaturinat: Miksi tarvitset asiakkaidesi yhteystiedot

 

GOOGLE ADWORDS

Googlen oma mainostyökalu, jolla voi tehdä mainoksia Googleen. Toinen keino päästä Googlen hakutuloksissa esiin on hakukoneoptimointi.

 

GOOGLE ANALYTICS

Googlen analytiikkatyökalu, jolla voit seurata sivustollesi saapuvaa liikennettä: mitä kautta sivuillesi päädytään, mitä sivuja selataan, kuinka paljon siellä vietetään aikaa ja niin edelleen.

 

GOOGLE MY BUSINESS

Voit ilmoittaa yrityksesi yhteystiedot ilmaiseksi Googlelle. Tämän jälkeen Google löytää bisneksesi paremmin. Ehdoton erityisesti kivijalkayrityksille!

 

HAKUKONEOPTIMOINTI

Teknisiä ja sisällöllisiä keinoja parantaa nettisivujesi sijoitusta hakukoneiden (Google, Bing jne.) hakutuloksissa.

Tuplaturinat: Hakukoneoptimoinnin asiantuntija: “Kokeile itse ensin.”

 

LIIDI

Mahdollinen myynnin kohde eli asiakasehdokas. Hän on jollakin tavalla ilmaissut kiinnostuksensa tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan. Liidi voi tulla esimerkiksi liidimagneetin kautta.

 

LIIDIMAGNEETTI

Esimerkiksi nettisivuille laitettava ilmainen opas, jonka kiinnostunut asiakas voi ladata yhteystietoja vastaan. Samalla yrittäjä saa kerättyä liidejä. Liidimagneettia kutsutaan myös Hunajapurkiksi.

Tuplaturinat: Mitä virkaa on liidimagneetilla ja miksi sinäkin tarvitset sellaisen
Liidimagneetti

 

MARKKINOINNIN AUTOMAATIO

Erillisellä palvelulla (esim. ActiveCampaign) rakennettava automaatioketju, jolla saadaan markkinointi käyntiin käyttäjän tekemien toimintojen perusteella. Esimerkiksi asiakas vierailee nettisivulla, ja hänelle lähtee päivän päästä nettisivuvierailusta viesti tämänhetkisistä tarjouksista.

Tuplaturinat: Kun töiltään ei ehdi myymään
ActiveCampaign-paketti

 

MITATTAVUUS

Onko markkinointisi tulokset mitattavissa, vai ammutko mainoksia ilmoille seuraamatta tuloksia? Markkinoinnin mittaamiseen on erilaisia työkaluja, esim. Google Analytics, Facebook-mainostuksessa tietysti omansa ja perinteisessä lehti-ilmoittelussa tuloksia voi mitata esimerkiksi kuponkien avulla.

Tuplaamon blogi: Mittaamatonta rahantuhlausta
Tuplaamon vlogi: Mittaa kampanjasi tehoa nettisivujen avulla (vuodelta 2009)
Tuplaamon blogi: Seitsemän tapaa mitata printtimainontaa

 

MYYNTISUPPILO

Myyntisuppilo johdattelee asiakasehdokkaan ensikontaktista määrätietoisesti aina kanta-asiakkaaksi saakka. Kun suunnittelet ja toteutat yrityksellesi myyntisuppilon, rakennat käytännössä portaat, jotka kuljettavat asiakasta tasaisen turvallisesti kohti isompia kauppoja.

Tuplaturinat: Aloita lopusta
Tuplaturinat: Miksi varsinkin pieni yritys tarvitsee myyntisuppilon
Tuplaturinat: Kun myyntisuppilo on kunnossa, voit siirtää painopistettä
Myyntisuppilo

 

KENELLE

Markkinoinnin tärkein kysymys. Keitä kohderyhmääsi kuuluu, minkälaisia ihmisiä he ovat, mikä heitä kiinnostaa, miksi he ostaisivat juuri sinulta?

Tuplaturinat: Markkinoinnin tärkein kysymys on ”kenelle”
Tuplaturinat: Kenties sinunkin pitäisi laajentaa markkinoinnin määritelmääsi

 

RESPONSIIVISUUS

Nettisivut toimivat juohevasti joka laitteella (älypuhelin, tabletti, tietokone). Nettisivut muuttavat ulkoasuaan näytön koon mukaan. Nettisivujen täytyy nykypäivänä olla responsiiviset.

Tuplaamon blogi: Viisi mokaa nettisivuilla

 

SOME

Some eli sosiaalinen media tarkoittaa sivustoja tai sovelluksia, joissa käyttäjillä on mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa verkon kautta, tuottaa sisältöä ja reagoida sisältöön. Suosittuja sosiaalisen median palveluja ovat mm. Facebook, Twitter, WhatsApp, Instagram ja Snapchat.

Tuplaamon blogi: Yrittäjän pikaopas somevälineisiin

 

SISÄLTÖMARKKINOINTI

Keino houkutella sisällön avulla asiakkaita myyntisuppilosi pariin. Sisältömarkkinointia voi olla esimerkiksi blogi, jakamasi sisältö somessa, ladattavat oppaat tai videot.

Tuplaamon blogi: Kiireisen yrittäjän oikotie sisältömarkkinointiin
Tuplaturinat: Miksi tekisit sisältömarkkinointia, kun maailmahan on jo sitä täynnä
Tuplaturinat: Sisältöjen tuotannosta tehokkaampaa
Tuplaamon blogi: Yrittäjän pikaopas somevälineisiin

 

SOSIAALINEN MYYNTI

Sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen myyntityössä. Aktiivinen osallistuminen keskusteluihin, tiedon ja taidon tarjoaminen potentiaalisille asiakkaille.

Tuplaturinat: Sosiaalinen myynti – samaa vanhaa uudella tavalla

 

SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTI

Palvelusi/tuotteesi markkinointi itse keräämällesi asiakaslistalle sähköpostitse. Käytä sähköpostilistan kerryttämiseen asiakasrekisteriä ja liidimagneettia.

Maksuton 9 sanan sähköposti-koulutus
Tuplaamon blogi: Olenko puhunut pehmoisia sähköpostimarkkinoinnista?
Tuplaamon vlogi: Toimivaa sähköpostimarkkinointia osa 1
Tuplaamon vlogi: Sähköpostimarkkinointi toimii, kunhan muistat kiinnittää huomiota muotoon (vuodelta 2009)

 

SÄHKÖPOSTISARJA

Sähköpostiosoitteensa antaneelle liidille lähtevä automaattinen sarja viestejä, esim. viisi sähköpostia parin päivän välein. Toteutetaan markkinoinnin automaation työkalulla esim. ActiveCampaign, jolloin rakennat automaation kerran ja liidimagneetti & automaatio hoitavat työn puolestasi.

 

SPÄMMI, KYLMÄ SÄHKÖPOSTI

Sähköpostiviestin lähettäminen kontaktille, johon et ole ollut aikaisemmin yhteydessä/joka ei tunne sinua. Kylmä lista on massoina kerätty/ostettu sähköpostilista henkilöistä, jotka eivät ole pyytäneet sinulta viestiä ja eivät tunne sinua. Älä ikinä spämmää!

Tuplaamon blogi: Mittaa sähköpostimarkkinointisi lämpötila – katso kuva!
Tuplaamon vlogi: World Vision spämmää (vuodelta 2009)

 

TULIRINKI

Verkoston rakentaminen yhdessä saman asiakasryhmän omaavien yrittäjien kanssa; markkinoi naapuriyrittäjien tuotteita, jotta hän markkinoi sinun palvelujasi.

Tulirinki: Pasi Rautio at TEDxTurku
Tuplaamon blogi: Näin saat naapuriyrittäjän suosittelemaan sinua
Tarinaa Tuliringistä

 

UUDELLENKOHDISTAMINEN, UUDELLEENKOHDISTUS (RETARGETING)

Mainosten esittäminen Facebookissa, hakukoneissa ja muilla nettisivuilla vain heille, jotka ovat käyneet nettisivuillasi tai tietyllä sivustosi sivulla, esim. yksittäisen tuotteen sivulla.

Tuplaturinat: Kohdentamisen kaksi tasoa

 

UUDELLEENKOHDISTUSPIKSELI

Tekniikka, jonka avulla pystytään tunnistamaan, kuka on käynyt milläkin sivustolla. Tekee uudelleenkohdistamisen mahdolliseksi.

 

VAU-EFEKTI

Tuotteen tai palvelun toimittamisen yhteydessä asiakkaalle tuotettu iloinen yllätys. Esimerkiksi bonustuote tai poikkeuksellisen hyvä asiakaspalvelu. Synnyttää suositteluja ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.

Tuplaamon blogi: Yllätä asiakkaasi
Tuplaamon blogi: Mahtavaa elokuuta Sinulle

 

YLITOIMITTAMINEN

Asiakkaalle ylitoimittaminen tarkoittaa odotusten ylittämistä: asiakas on tilannut tuotteen x eikä osaa odottaa paketin mukana tulevaa lisälahjaa. Vau-efektin luominen on ylitoimittamista. Yksinkertaistettuna: toimita enemmän kuin lupaat.

Mieluummin alilupaa ja anna puhujan ylitoimittaa kuin päinvastoin. – Jane Dutton

Pasi Raution blogi: Esimies, näin pilaat myyntikoulutuksen