Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Sekä TuplaTurinoissa että Tuplaamon blogeissa on patistettu yrittäjiä markkinoimaan ja ennen kaikkea olemaan läsnä somessa itse. Somessa oleminen ei automaattisesti tarkoita siellä mainostamista – somesta löytyvä yritys on luottettavampi kuin sellainen, jolla ei esimerkiksi ole Facebook-tiliä.

Somen käyttöön ei ole yhtä oikeaa ohjetta, joten en lähtenyt sellaista kirjoittamaankaan. Kokosin tähän yhteenvedon joistakin sosiaalisen median kanavista, joita kannattaa ainakin kokeilla. Koonti sisältää vinkkejä sekä linkkejä erilaisiin käyttöohjeisiin. Tämä ei missään nimessä ole tyhjentävä lista; blogiin valikoitui somekanavia, joista minulla on kokemusta. Jos jokin somekanava ei tunnu omalta tai ennen kaikkea, jos asiakkaasi eivät käytä sitä, siihen on turha tuhlata aikaa. Facebookista on hyvä lähteä liikkeelle!

”Vielä pari vuotta sitten some tarkoitti Suomessa käytännössä Facebookia ja YouTubea. Kanavien määrän kasvu ja kentän pirstaloituminen tekee viestien kohdistamisesta koko ajan vaikeampaa, korostaa mittaamisen merkitystä ja edellyttää uudenlaista osaamista ja asennetta sekä strategian, kanavasuunnittelun että sisällöntuotannon ihmisiltä.”
– Antti Iso-Kangas, Kotipizza

Yleisohjestus sosiaaliseen mediaan

  • Ole aktiivinen, viesti omana itsenäsi/yrityksen persoonan mukaan
  • ÄLÄHUUDA!1!!!1!JATKUVASTI!!!! ….äläkä….vaikuta…lannistuneelta….
  • Älä anna monen somekanavan ylläpidon väsyttää sinua – samaa sisältöä voi laittaa eri kanaviin. Kuitenkin vasta erilaisia somekanavia jonkin aikaa käyttämällä ja  seuraajiisi tutustumalla sekä eri sisällöntuotantoa kokeilemalla selviää, minkälainen sisältö toimii missäkin kanavassa.
  • Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa ja video enemmän kuin sata kuvaa. Kokeile lisätä päivityksiin kuvia, blogiteksteihin artikkelikuvia (hyvä työkalu tähän on esim. maksuton Canva) ja ihan omalla kännykällä kuvattuja videoita – yrityksen läpinäkyvyys kasvattaa luottamusta ja luottamus laskee ostamisen esteitä.
  • Älä sensuroi: kommentteja poistamalla ja rajaamalla teet vain hallaa itsellesi. Hoitamalla reklamaatiot hyvin käännät tappion voitoksi.
  • Kaikkea ei tarvitse osata heti, anna oppimiselle aikaa.
  • Mikäli suomalaisten somen käyttö kiinnostaa, Harto Pönkän blogista löydät hyvää asiaa.

”Oikean kanavan valitseminen ja panosten allokointi on yhä vaikeampaa lukuisten palvelujen joukosta. Jokaisella kanavalla on erilainen toimintalogiikka. Samat sisällöt eivät välttämättä toimi useissa kanavissa eivätkä tavoita markkinoijan kannalta oikeita kohderyhmiä.”
– Christina Forsgård, Netprofile

 


Facebook

– tekstiä, linkkejä, videoita, kuvia (myös liikkuvia gif-kuvia linkkeinä)
– käyttö mobiiliaplikaatiolla tai selaimella
– ohjeita yrityssivun luomiseen tästätuolta ja täältä

Kaikista some-kanavista Facebookilla on eniten eri-ikäisiä käyttäjiä (kuukausitasolla n. 2,4 miljoonaa käyttäjää). Sinullakin on varmasti oma, henkilökohtainen Facebook-tili. Tee kuitenkin ero siihen, mikä on henkilökohtainen ja mikä oman yrityksesi tili.  Henkilökohtaisella tilillä etsit kavereita, yritystilillä haet tykkääjiä. Facebookissa on sen verran yritystilejä, että muista on helppo ottaa mallia.

Yrityksillä on erilaisia tapoja päivittää omaa tiliään, on virallisempia ja epävirallisempia tapoja toimialastakin riippuen. Viralliselle tilille julkaistaan lähinnä uutisia, blogitekstejä ennä muuta
toimialaan liittyvää. Epävirallisemmalle tilille voi laittaa ihan arkisia kuvia yrittäjän työpäivästä, kommelluksista, alaan liittyviä tarinoita, videoita, jne. Lisää omat videosi mieluiten lataamalla ne suoraan

Facebookiin kuin käyttämällä YouTube-, Dropbox-, GoogleDrive- yms. linkkiä. Facebook suosii omaa videoformaattiaan eli julkaisut saavat enemmän näkyvyyttä. Tällöin myöskään linkki/tiedostonimet eivät näy käyttäjille (tästä varoittavana esimerkkinä Siskonpedin GoogleDrivesta jakama pätkä).

Mikäli ostat mainosaikaa, kannattaa miettiä maksaako näkyvyydestä vai klikkauksista (joka tapauksessa FB-mainoksen minimibudjetti / päivä on nykyisin 5 euroa). Pelkästä mainosten näyttämisestä saat tietysti enemmän ”tuloksia” – enemmän näyttökertoja ja usein enemmän klikkauksia, jolloin yksittäisen klikin hinta tulee halvemmaksi. Tämä voikin olla hyvä keino, jos kohderyhmä on rajattu oikein. MUTTA mikäli kohderyhmän rajauksessa on parantamisen varaa, maksat mainoksen näkymisestä ihmisille, jotka eivät ole kohderyhmääsi eikä heitä todennäköisesti kiinnosta myöskään mainoksesi. Tällöin maksaminen pelkästään klikkauksista on järkevämpää – maksat vain potentiaalisista asiakkaista, eli ihmisistä joita mainoksesi on kiinnostanut edes klikkauksen verran, etkä maksa mainoksen näkymisestä mitään.

Käytä mainoksien tekemiseen Power Editoria, se toimii parhaiten Chrome-selaimella (katso ohjeet tästä). Koska Facebook ja Instagram kuuluvat nykyisin samaan yhtiöön, mainosta tehdessä voi valita, että ne näkyvät myös Instagramin puolella.

”Toivon että entistä useampi yritys ottaisi käyttöön sosiaalisen median palvelukanavana. Facebook-viesti on mutkaton tapa olla yhteydessä yritykseen ja tilata vaikka sohva.”
– Matias Vaara, Idean

 

YouTube

– videoita, soittolistoja, keskustelua
– käyttö mobiiliaplikaatiolla tai selaimella
– ohjeita yrityskäyttöön tästätuolta ja täältä

YouTube on toiseksi suosituin verkkosivu Suomessa, heti Googlen jälkeen. Koska YouTube kuuluu nykyisin Googlen omistukseen, sillä on myös paljon Gmail-tilin omaavia rekisteröityneitä käyttäjiä. Suoratoistopalveluita löytyy paljon muitakin (joista ainakin Wistia on kokeilun arvoinen erinomaisen skaalautuvuutensa takia), mutta suosion ja mainostamismahdollisuuden vuoksi YouTube kannattaa ehdottomasti ottaa haltuun. Tuplaamo on käyttänyt YouTubea sisältömarkkinoinnin kanavana perustamisvuodesta 2009 saakka.

Moni unohtaa, että mainostamis- ja markkinointihyödyn lisäksi YouTube on myös sosiaalinen media. Videoita kommentoidaan, niitä jaetaan ja niistä tykätään tai niitä vihataan. Toki eri somekanaviin voi ladata suoraan videoita, mutta YouTubessa ei ole rajoituksia videon kestoksi (esim. Twitterissä maksimikesto 30 sekuntia) ja saat lisättyä esimerkiksi tekstitykset ja linkkejä tuotesivuillesi. Jos blogin kirjoittaminen tuntuu vaikealta, kokeile videoblogia. Ei muuta kuin tubettamaan!

”[Silmällä pidettävä vuonna 2016 on] YouTube ja sen ”ikääntyminen”. Uskon vahvasti, että tulemme pikapuoliin todistamaan yli kolmekymppisten tubettajatähtien syntyä. Ja tämähän on näin markkinointihessun näkökulmasta äärimmäisen mielenkiintoista.”
– Tommi Taponen, Elisa

 

Twitter

– max. 140 merkkiä, tekstiä, linkkejä, kuvia, videoita, viestejä…
– käyttö mobiiliaplikaatiolla tai selaimella
– ohjeita ja muuta mukavaa tästä, tuolta ja täältä

Risuaidat/hashtagit ovat suuressa roolissa, esim. #yrittäjyys #myynti #markkinointi .  Lisäämällä risuaidan twiittiisi sitä voi hakea hashtag-haulla, se voi päätyä hashtag-feedin myötä vaikka televisioon (esim. #mmkisat) ja lisäksi risuaitojen avulla voi määrittää ja kuvailla viestin tunnetta tai ilmaisutapaa. Voit keksiä ihan oman risuaidan, jota käytät kaikissa twiiteissäsi, esim. #Tuplaamo tai #TuplaTurinat

Kuvien ja videoiden käyttö on yleistynyt Twitterissäkin, mutta pääasiallisesti sisältö on edelleen tekstipainoitteista. Tuplaamon blogilinkkejä jaettaessa laitamme nykyisin mukaan myös blogin artikkelikuvan – mielestämme kuva motivoi klikkaamaan enemmän, kuin pelkkä teksti ja linkki.

Twitterissä on tärkeää käydä keskusteluja, jakaa twiittejä ja tykätä niistä. Twitter ei sovellu yksisuuntaiseen tuuttaamiseen! Seuraa alan pioneereja ja toimittajia. Etenkin toimittajat ja poliitikot ovat hyvin (yli)edustettuina Twitterissä. Henkilöprofiilit keräävät usein enemmän kiinnostusta, kuin yritysprofiilit. Kannattaakin miettiä, tuoko yrityksen oma Twitter-profiili lisäarvoa vai kannattaisiko käyttää omaa henkilökohtaista Twitter-tiliä. Twitterissä mainostaminen on myös mahdollista

”Vaikuttajaviestinnän kannalta ykkönen on edelleen Twitter.”
– Harto Pönkä, Innowise 

 

Periscope

– livevideokuvaa
– käyttö mobiiliaplikaatiolla tai selaimella
– ohjeita ja muuta mukavaa tästätuolta ja täältä

Periscopen käyttämistä varten luot joko uuden tilin tai kirjaudut palveluun Twitter-käyttäjätunnuksillasi. Voit joko itse aloittaa oman live-lähetyksen tai seurata muiden livelähetyksiä maailmalla ja reagoida niihin (kommentoida, lähettää sydämiä).

Tuplaamossa Periscopea ollaan kokeiltu TuplaTurinoiden jakamisessa maailmalle – valitettavasti meidän tapauksessamme FacebookLive-ominaisuus pesee Periscopen mennen tullen. Tätäkään ei opittu kuin kokeilemalla!

”Periscope saattaa myös Twitterin kyljessä räjäyttää pankin mm. tapahtumien markkinoinnissa.”
– Tommi Taponen, Elisa 

 

Instagram

– kuvia ja videoita, yksityisviestejä
– päivitys mobiiliaplikaatiolla, tilejä voi katsoa selaimella
– vinkkejä tästä, tuolta ja täältä

Instagram rajoittui ennen vain neliön mallisiin kuviin ja videoihin, maksimikestoltaan 15 sekuntia, mutta  uuden päivityksen myötä myös ns. pystykuvat ja pidemmät (1 min.) videot toimivat. Hyvä yleisohje on kuvata videot vaakatasossa ja huolehtia, että kuvauksen kohde pysyy keskiössä. Intstagramissa on Twitterin tapaan myös käytössä risuaidat ja hashtagit, Instagramin somekulttuurissa niitä tulee vastaan keskimäärin huomattavasti enemmän kuin Twitterissä. Esim. kuva joulukuusesta voisi sisältää risuaidat #joulukuusi #joulu #koristeluon #hermomeni #oijoulupuu #christmas #ilovechristmas #seemytree #decorations #christmasdecorations #oijouluyö jne. Kuvilla ja videoilla kerrotut tarinat ovat kuitenkin keskiössä, ei itse teksti.

Käyttäjätilin voi määrittää yksityiseksi tai julkiseksi. Julkisten tilien sisältö näkyy kaikille käyttäjille, yksityisen tilin nähdäkseen käyttäjälle pitää lähettää pyyntö, ja vasta hyväksymisen jälkeen sisältö on nähtävillä. Instagramiin tehdyt videot voi jakaa suoraan linkkinä Facebookiin.

Instagramissa ei voi jakaa linkkejä  ja aina toiselle henkilölle vastattaessa on sisällytettävä tämän käyttäjänimi kommenttiin (Esim. ”Hei @tuplapasi!”), jotta käyttäjä saa tiedon kommenttiin vastaamisesta. Instagramissakin voi ja kannattaa mainostaa, jos asiakkaasi viettävät siellä aikaa. Mainokset teet Power Editorilla, jolla Facebook-mainosten luominenkin käy.

— itse uskon kuitenkin vahvasti esimerkiksi Instagramiin ja sen mahdollisuuksiin. Liikkuva kuva, syksyllä tullut mainostamisen mahdollisuus sekä nopeasti kasvava käyttäjäkunta kiinnostavat varmasti niin mainostajia kuin käyttäjiäkin. Lisäksi se on aidosti mobiilikäyttöön suunniteltu palvelu. Tämä ominaisuus on vuonna 2016 ehdoton edellytys massojen suosioon pyrkivälle palvelulle.
Mikko Vieri, VR

 

WhatsApp

– viestit: teksti, kuvat, videot, sijainti, ääni
– käyttö mobiiliaplikaatiolla
– ohjeita käyttöön tästä, tuolta ja täältä

Tarvitset WhatsAppilla viestimiseen vastaanottajan puhelinnumeron. WhatsAppiin voi perustaa ryhmiä, joten tämä kanava voi olla asiakasryhmien tiedottamisessa kätevä. Esim. ”Tämän päivän kello 13 ja kello 15 asiakkaat peruivat molemmat flunssan vuoksi, nyt olisi siis nopeille ajat tälle päivälle vapaana!”

”Jos asiakas haluaa olla WhatsAppilla yhteydessä niin ollaan valmiina, Jos asiakas haluaa löytää brändin asiakaspalvelun Twitteristä, ollaan valmiina. Ja niin edelleen.”
– Antti Leino, Group M

 

Pinterest

 – kuvien ja linkkien tallentaminen / jakaminen, ”pinnaus”
– käyttö mobiiliaplikaatiolla tai selaimella
– ohjeita käyttöön tästätuolta ja täältä

Pinterestin käyttäjänä voit luoda itsellesi tauluja, joihin tallennat eli pinnaat joko linkkejä, jotka haluat talteen tai muiden tekemiä pinnauksia. Pinterestin mukaan palvelu on ”täynnä samanmielisten käyttäjien löytöjä projekteihin ja harrastuksiin”. Erityisen suosittuja pinnauksen aiheita tällä hetkellä ovat esimerkiksi matkailu, reseptit ja häät (Trend report 28.4.2016).

Pinterestiin voi tehdä oman tai yritystilin. Yritystilillä näet dataa siitä, mitkä pinnaukset ovat suosituimpia ja minkälaiset käyttäjät seuraavat pinnauksiasi. Pinterestistä on ehdottomasti hyötyä yrittäjille, joiden tuotteet ovat visuaalisesti näyttäviä tai ”helposti pinnattavia”, esim. sisustajat tai verkkokauppiaat. Olen itse päätynyt tilaamaan intialaisesta verkkokaupasta tuotteen, johon törmäsin Pinterestissä.

 

Snapchat

– videota ja kuvaa kestoltaan max. 10 sekuntia, yksityisviestejä
– käyttö mobiiliaplikaatiolla
– neuvoja alkuun tästä, tuolta ja täältä

Snapchatin käyttäjä voi valita yksityisen tai julkisen profiilin ja laittaa videoita & kuvia päivän mittaan ”omaan tarinaansa”, jota joko kaikki käyttäjät tai oma ystäväpiiri voivat ihastella. Omaa tarinaa varten kuvien ja videoiden on oltava ns. livekamaa, eli Snapchatillä juuri kuvattua sisältöä. Oma tarina -osioon julkaistaessa kuvaamasi videot & kuvat kertyvät yhdeksi videoksi, jota kaverisi voivat katsella. Jokainen Omaan tarinaan lisätty klippi säilyy palvelussa 24 tuntia, jonka jälkeen se poistuu automaattisesti.

Videoita ei voi pysäyttää kesken katsomisen, mutta voit aina katsoa ne uudestaan tai pysäyttää videon toiston kommentoimalla kyseistä klippiä chat-toiminnolla. Voit myös ladata joko koko oman tarinasi tai yksittäiset klipit omaan puhelimeesi ja jakaa ne sieltä esim. Facebookiin. Snapchatin yksityisviestit toimivat samaan tapaan – kuvatessasi videoklipin, tarinaan lisäämisen sijasta valitsetkin, kenelle kaverillesi haluat videon lähettää. Yksityisviesteillä voit lähettää myös aiemmin ottamiasi kuvia. Uuden päivityksen myötä voit kuvata itsestäsi lyhyitä loop-videoita, jotka toimivat vain yksityisviesti-puolella.

Snapchatissa on vielä varsin vähän suomalaisia yrityksiä vaikka se on erinomainen sisältömarkkinoinnin kanava yrityksille, joiden kohderyhmä on Snapchatin käyttäjiä.  Suurin osa tämänhetkisistä käyttäjistä taitaa kuitenkin hyödyntää lähinnä viestiominaisuutta, jolla snäppejä voi lähettää omille kavereilleen, joilla sovellus on myös asennettuna. Snapchattiin kannattaa aluksi liittyä edes oppilaaksi ja seurata muutamaa tiliä, joilloin pääset kärryille siitä, mihin sovellusta voi käyttää. Monet julkisuuden henkilöt käyttävät Snapchattia (esim. anttiholma, antti_tuisku, vikidiviiminen), yrityksistä ainakin Fazer (fazersuomi) päivittää tiliään säännöllisen epäsäännöllisesti. Käyttäjistä löyty myös ehkä yllättäen Verohallinto (verohallinto). Snapchatin käyttäjille tehty tutkimus (1600 vastausta) löytyy täältä.

”Vaikka Snapchatissä ei vielä voi mainostaa, tulee markkinoijan kuitenkin opetella kevyen, reaaliaikaisen sisällöntuotannon lainalaisuudet. Kanavan ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta tulevaisuudessa osaa luoda kanavaan sopivaa mainontaa. Nyt viimeistään on aika hylätä raskaat ja aikaa vievät tuotannot ja opetella elämään hetkessä, myös markkinoijana.”
– Mervi Siikala, Paulig

 

LinkedInLinkedIn_logo_initials

– kuvia, videoita, linkkejä, yksityisviestejä
– käyttö mobiiliaplikaatiolla tai selaimessa
– lisätietoja tästä, tuolta ja täältä

LinkedIn, ammattilaisten ja yritysten verkostoitumispaikka ns. ”businessfacebook”, on oiva kanava B-to-B kanssa käymiseen uusien ja työntekijöiden metsästämiseen! Omassa profiilissa kerrotaan osaaminen, työkokemus yms., profiilissa voi myös jakaa päivityksiä Facebookin tapaan. Huomioi kuitenkin, että LinkedIn on asiantuntijaverkosto, joten tänne linkkaillaan blogitekstejä yms. virallista, ei ns. kevyttä kamaa, joka sopii muihin kanaviin. Tässäkin somekulttuuri alkaa puskea muista kanavista läpi / uudet käyttäjät on helppo bongata LinkedInistä, kun aikajanalta pomppaa ns. huumorikamaa, johon ei tavallisesti LinkedInissä törmää.

Muista luoda oman profiilisi lisäksi myös oma sivu yrityksellesi. Verkostojen rakentaminen tapahtuu joko nimihaulla tai suoraan kaverin sähköpostiosoite syöttämällä. Huonon nimimuistini vuoksi pidän puhelimessani sovelluksen käsillä tavatessani uusia ihmisiä ja etsin heidät sieltä heti, kun nimi on vielä tuoreessa muistissa. Voit lisäksi luoda ryhmiä, julkaista blogikirjoituksia jakaa ne muihin somekanaviin ja suositella kaverin osaamista (endorse). LinkedInissäkin voi mainostaa, jälleen: se on kannattavaa, jos tavoitat näin potentiaaliset asiakkaasi.

Vastaan B2B-yritysten näkökulmasta ja mielestäni tällä saralla edelleen tärkeimmät vastavuoroisuuden ja oman kohdeyleisön tavoittamisen kanavat ovat LinkedIn ja YouTube. Molemmat voidaan kääntää tehokkaiksi myynnin kanaviksi kun näissä osataan toimia asiakaslähtöisesti ja oman toimialan ajatusjohtajuutta rakentaen.
Kati Keronen, Differo

 

Sitaattien lähde: SOME-MARKKINOINNIN TRENDIT 2016, Kurio

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!