Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Tuntihinta hallitsee monilla aloilla laskutuskäytäntöjä. Etenkin asiantuntijat myyvät aikaansa ja samoin tehdään palvelualalla. Aloittelevat yrittäjät, jotka ovat kenties olleet aikaisemmin tuntipalkalla, miettivät paljonko tiimasta voi veloittaa. Ehkä kannattaisi sittenkin miettiä myös muita vaihtoehtoja.

Kun tehdään projektia, jonka työmäärän arviointi etukäteen on hankalaa, turvaudutaan usein ymmärrettävistä syistä tuntihinnoitteluun. Myyjälle riskitön tapa tarkoittaa ostajalle arpapeliä. Lisäksi maksaja miettii, kuinka monta tuntia loppulaskussa on aiheetonta.

Jotta saavutetaan riittävä luottamus molemmin puolin, jonkinlainen tarjous on siis aina tehtävä. Ja kun se nyt kerran tehdään, miksi se pitäisi tehdä tunteja laskemalla?

Niin kuitenkin aina tehdään, koska se on jollakin tavalla helppo yksikkö. Kun mietitään työn laajuutta, lasketaan kuinka kauan sen tekemiseen menee. Sitten vain kerrotaan saatu tuntimäärä tuntihinnalla ja lätkäistään se tarjoukseen.

Mutta kuinka paljon se tuntihinta sitten on? Aloittava yksityisyrittäjä määrittelee sen tietenkin rustaamalla paperiin toivomansa kuukausiliksan ja jakamalla sen realistisen työtuntimäärän mukaan.

Luonnollisesti hän tässä prosessissa unohtaa vähentää tuntimäärästä omaan myyntiin, markkinointiin ja hallintoon kuluvan ajan.

Kun tuntihinta on sitten laskettu, lopulta markkina näyttää onko se kohdallaan vai pielessä.

Jos kaikki sujuu kuten pitää ja kalenteri alkaa täyttyä, yrittäjälle syntyy tietenkin halu tienata lisää. Vaihtoehdot ovat joko nostaa tuntihintaa, palkata lisää väkeä tekemään samoja hommia tai myydä sama aika useammalle asiakkaalle.

Olipa tapa mikä tahansa, jossakin kohdassa raja tulee vastaan. Tunteja ei pysty enää lisäämään tai hintaa ei enää pysty nostamaan. Saman ajan myyminen useammalle ei tietenkään onnistu kaikilla aloilla, lähinnä siellä, missä ihmisiä täytyy kouluttaa. Seinä saattaa nousta pystyyn yllättävänkin aikaisin.

Jos siis yrittäjä haluaa tienata lisää, tarvitaan uusia keinoja. Tarvitaan tuotemyyntiä.

Monistettavan tuotteen potentiaali kassavirran ja katteen kasvattamiseen on tuntien myyntiä huomattavasti suurempi. Toisaalta se tuo myös riskin aivan toisella tavalla konkreettiseksi.

Kun yrittäjä myy tunteja, ne tunnit ovat lähtökohtaisesti jo olemassa. Tarvitaan siis vain alalla tarvittavat työvälineet ja varastoa riittää teoriassa 24/7. Kun taas myydään tavaraa, se täytyy ensin valmistaa ja ottaa hyllyyn.

Parastahan olisi tietenkin myydä omia tuotteita, sillä väliportaat omine siivuineen jäävät pois ja hinnan määrittely on omissa käsissä. Toisaalta tuotteen kehittäminen ja valmistuksen käynnistäminen vaatii rahaa. Samoin brändin rakentaminen.

Jälleenmyyjiltä ostetut laatu- tai vähemmän laatumerkit taas ovat myynnissä monessa muussakin puljussa. Hinnassa on siis vähemmän pelivaraa.

Kuitenkin, olipa kyse omista tai jonkun muun tuotteista, mahdollisuutesi tienata on huomattavasti suurempi. Myyntimäärä ei jää kiinni kellon rajoituksista, kunhan tehtaassa riittää kapasiteettia.

Joka tapauksessa kyse on etupainotteisesta investoinnista. Sisäänostohetkellä täytyy uskoa, että kama myös käy kaupaksi.

Fyysisten tuotteiden lisäksi iso mahdollisuus tuotemyynnissä ovat digitaaliset tuotteet. Siis verkon kautta toimitettavat: pelit, kirjat, musiikki, elokuvat, kuvat, videot, verkkokurssit, ohjelmistot.

Kun lasketaan katetta, fyysisten tuotteiden kohdalla myyntihinnasta niistetään merkittävän suuruiset yksikkökustannukset sekä toimituskulut. Digitaalisissa tuotteissa tämä osuus jää mitättömän pieneksi.

Täytyy maksaa serveritilasta, maksuvälityksestä ja joidenkin tuotteiden kohdalla kauppapaikan maksut. Itse tuotetta voi sen sijaan kopioida mielin määrin ilman lisäkuluja. Sen ensimmäisen kappaleen tuotanto toki kysyy resursseja, mutta toinen, kolmas ja niitä seuraavat kappaleet eivät.

Kun siis mietitään bisnesmallien taloudellista potentiaalia, lista on:

  1. Digitaaliset tuotteet
  2. Fyysiset tuotteet
  3. Aika

Tietenkään en väitä, että ajan myyminen olisi välttämättä aina huonoa bisnestä. Totuus kuitenkin on, että aika on rajallinen resurssi jopa supersuorittajilla.

Jos siis myyt aikaasi, etsi tarjontasi kylkeen vaikka väkisin jokin tai joitakin tuotteita, joita voisit myydä ohessa.

Näin saat asiakkaita myös heistä, kenelle omaa aikaasi ei liikene tai se on liian kallista.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!