Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Joku katsoo kilpailijoiden hintoja ja asettaa omansa niiden mukaan, toinen laskee kustannukset ja jonkin prosentin niiden päälle, kolmas tempaisee tuulesta. Olipa tapa mikä hyvänsä, hinnoittelu on meille yrittäjille yksi hankalimmista asioista.

Toisaalta pitäisi saada rahaa laskuihin ja palkkoihin ja pieni voittokin olisi kiva. Toisaalta ostaako kukaan, jos hinta on kunnollinen?

Ja sitten on myös se mielikuvapuoli. Alhainen hinta houkuttelee monia, mutta samalla yritys profiloituu tusinatavaran myyjäksi. Korkeammalle hinnalle löytyy vähemmän ottajia, mutta samalla tuote ja firma kohoavat premium-luokkaan.

Tuotteistajaguru Jari Parantainen on yksi valtakunnan ykkösasiantuntijoita myös hinnoittelussa. Se kun on luonnollisesti iso osa mitä tahansa tuotteistamisprojektia. Hänen teesinsä kuulostaa rajulta, mutta silti se on totta:

”Kallis on hyvää, halpa on huonoa.”

Haastattelin Jaria reilu vuosi sitten hinnoittelusta. Aikaa on kulunut, ja silloin promosimme historian ensimmäistä Tuplaamo Liveä, mutta periaatteet eivät ole muuttuneet miksikään.

Pari viikkoa sitten julkaisimme tuotteistamishaastattelun, ja sen yhteydessä sain kyselyjä siitä, löytyykö yli vuoden takainen hinnoitteluhaastis jostakin. Tässä se nyt siis on, ole hyvä:

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.