Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Viime viikolla somessa ja mediassa aiheutti kohinaa tieto ensimmäisestä suomalaisesta autoverkkokaupasta. Innolla rymistelin katsomaan, kuinka vihdoinkin tulee joku, joka uudistaa autokaupan.

Eipä tullut.

Padillä homma tyssäsi alkuun. 404-sivua pukkasi lujaa. No, vasta ensimmäinen päivä. Muutaman linkkiseikkailun jälkeen pääsen katsastamaan uusia autoja. Vien yhden auton kassaa kohti ja päädyn sivulle, joka pyytää rekisteröitymään.

Mikä ihmeen tarve suomalaisilla on koodata joka ainoalle sivustolle Fort Knoxin turvatarkastusta tarkemmat rekisteröitymissivut. Miksi?

Tuttuni heitti minulle Twitterissä linkin Teslan sivulle. Tuo automaailman taatusti isoin uudistaja on todellakin tehnyt auton lisäksi myös ostamisesta virtaviivaista. Order-napin painalluksen jälkeen olin arviolta 30 sekunnissa auton tilaus- ja maksusivulla 124 000 taalan ostoksen kanssa. Etunimi, sukunimi, sähköposti ja 2500 dollarin käsiraha, niin Tesla P85D olisi pätkähtänyt kotiovelleni. Ei rekisteröitymistä, vain tilaus.

Käytettyjen autojen puolella Kamux on toimittanut asiakkaalle auton kotiin, asiakkaan sitä koeajamatta ja näkemättä. Varsinaista verkkokauppaa ei heilläkään silti ole. Ainoastaan pikayhteys myyjään onnistuu jättämällä yhteystiedot.

Käytettyjen autojen puolella kohti verkkokauppaa on puskenut jo aiemmin autoverkosta.fi. Yritystä ja rohkeutta ei ainakaan isän ja pojan pyörittämältä härmäläiseltä autoliikkeeltä puutu. Heidän toiminnassa huomioni kiinnittyi autoalalla poikkeuksellisiin videoihin.

Kymppitonin Twingo esitellään videolla samalla tavalla kuin kolmenkympin Bemari. Videot on toteutettu tyylikkäästi ja ammattimaisella otteella.

Autoliikkeet ovat kyllä heränneet kuvien laatuun, mutta autoverkosta.fi taitaa olla ensimmäinen joka käyttää vaihtoautojen esittelyssä videota. Varsinkin käytettyjen kulkupelien kohdalla video on jopa parempi myyntikeino, kuin pelkät kuvat. Videolla on mahdollisuus kertoa ja näyttää auton arvoon vaikuttavista ominaisuuksista. Jopa lommoista ja pienistä kulumista on helpompaa kertoa kuvan ja äänen kera.

Kummalta ostaisit auton verkosta? Myyjältä, joka kertoo auton olevan uutta vastaavassa kunnossa, vai siltä, joka näyttää saman videolla.

Härmän herrat eivät ole vielä lisänneet sivuilleen pankin maksunappeja, joten täysiverisestä verkkokaupasta ei voida puhua. Jokaisen auton alla on kuitenkin lomake, jolla tarjouksen voi pyytää. Lupaapa Ville toimittaa auton myös kotiovelle ja kaupan lopullinen päätös tehdään asiakkaan pihalla.

Kätevän yksinkertaista. Kuka haluaa oikeasti kiertää liikkeestä toiseen?

Verkko on tullut jo aikaa sitten osaksi myyntiprosessia. Tee asiakkaan ostamisesta helppoa. Ei turhia klikkejä ja rekisteröitymisiä. Suoraviivaista kauppaa, rahat tai käsiraha pois ja sitten kyselemään tarkempia toimitusosoitteita.

 

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!