Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Lausahdus ”Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen” pitää paikkansa ja johtaa harhaan. Jos ainoa tavoite on raha, seurauksena on tämä tai tämä.

Talousuutisten keskiössä paistattelevat tulokset ja tunnusluvut. Liikevaihto kasvoi tai kutistui, tulos nousi tai putosi. Ulkopuoliselle ne kertovat toki siitä, onko yritys onnistunut vai ei. Jotta todella pysyvää menestystä syntyisi, yrityksen sisältä täytyy löytyä erilaiset mittarit.

Jos ainoa mittari on raha, agendalle nousevat liikevaihto, kate ja kustannukset.

Liikevaihdon kasvattaminen vaatii vähintään markkinointiin ja myyntiin satsaamista, luultavasti myös tuotekehityspanostuksia. Käytännössä siis riskejä, koska rahaa menee, mutta tulokset ovat epävarmoja. Ja sitä paitsi tämä on työlästä ja vie aikaa.

Katteen kasvattaminen vaatii joko hinnankorotuksia tai tuotantokustannusten alentamista. Onnistuakseen hinnankorotus vaatii vähintään markkinointiin ja myyntiin satsaamista, luultavasti myös tuotekehityspanostuksia. Siis taas riskejä, paljon töitä ja aikaa.

Kustannusten alentaminen vaatii jostakin tinkimistä, mutta riskit näyttävät ainakin säästöpäätöksen hetkellä pienemmiltä, ehkä jopa olemattomilta. Säästöt näkyvät heti viivan alla ja jokainen osaa säästää.

Isoimmat säästöt tulevat useimmiten väen vähentämisestä. Potkujen jakelu heikentää joko myyntiä, markkinointia, tuotekehitystä, tuotantotehoa tai asiakaspalvelua. Luultavasti kaikkia ainakin hetkellisesti, kun otetaan huomioon irtisanomisten aiheuttama työilmapiirin heikentyminen. Mainekin kokeen kolauksen.

Jos siis ainoa tavoite on raha ja nopein tie saada sitä lisää ovat säästöt, säästetään sitten.

Valitettavasti vain on niin, että säästäminen, kustannusten leikkaaminen, ei synnytä inspiroivia tarinoita, ei hypeä, ei innostusta sen paremmin yrityksen sisällä kuin ulkopuolellakaan. Kukaan ei aamulla herätessään hyppää sängystä ylös huudahtaen: ”Mahtavaa, tänään pääsen taas säästämään!”

Tarinat, hype, innostus syntyvät jostakin aivan toisesta tavoitteesta. Jonkin alan, tuotteen, palvelun tai toimintatavan mullistamisesta. Puhelin, jota haluat oikeasti käyttää, verkkokauppa, jonka asiakaspalveluun on mukava soittaa, ravintola, jonne on jännittävä mennä yhä uudestaan ja uudestaan.

Parempi tavoite liittyy jollakin tavalla siihen, että asiakas kokee saaneensa enemmän kuin mistä maksoi.

Kun teleoperaattorin asiakaspalvelupuhelimeen vastataan kolmessa sekunnissa eikä vastaaja ole automaatti.

Kun hotellin respa toimittaa iltapalaa väsyneelle matkailijalle, vaikka se ei palveluvalikoimaan kuulukaan.

Kun rengasfirman myyjä soittaa muutama päivä uusien kumien asennuksen jälkeen ja kysyy miltä ajo tuntuu ja onko kaikki kunnossa.

Kun remonttimies tulee luvattuna aikana, tekee työnsä siististi, siivoaa jälkensä ja soittaa vielä perään muutama päivä myöhemmin, josko asiakasta jäi mietityttämään jokin.

Kaikki nuo kokemukset kertovat pyrkimyksestä johonkin muuhun tavoitteeseen kuin tiettyyn liikevaihtoon. Ne kertovat esimerkiksi siitä, että tavoitteena on olla maan luotetuin remonttifirma, jonka keikoista 50 % tulee suosittelujen kautta tai teleoperaattori, joka haluaa pitää asiakkaansa pidempään kuin määräaikaisen sopimuksen pakottaman ajan.

Jos tavoitteesi on joka kerta saada asiakas tuntemaan, että hän sai enemmän kuin mistä hän maksoi, rahallinen tulos seuraa aivan taatusti.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!