Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Yritystoimintaan liittyy riskejä. Yrittäjä kohtaa niitä jatkuvasti. Investointeihin, kasvuun, palkkaamiseen, kilpailuun, kaikkiin liittyy riskejä. Riskejä voi pienentää huolellisella suunnittelulla, mutta joskus riski lyö kasvoille ja lujaa.

Voit joutua ryöstetyksi, kaatua hotellin pihalla ja katkaista niskasi, sairastua vakavasti tai kuten yrittäjä Kangasalla, menettää koko liiketoiminnan tulipalon vuoksi.

Näihin kaikkiin edellämainittuihin voi toki yrittää varautua vakuuttamalla itsensä kipeäksi, ostamalla kaltereita, palosammutusjärjestelmiä tai kontata kaikki talven liukastamat kävelyosuudet. Aina se vakuutuskaan tai varautuminen ei riitä.

Ei riitä, jos katsoo kuluttajien käyttäytymistä.

Kangasalla palavaa kirpputoria ei oltu vielä sammutettu, kun yrityksen Facebook-sivulla asiakkaat vaativat rahojaan itselleen. Ensimmäinen oletus kirjoittaneilla oli, että yrityksen tileillä täytyy olla asiakkaiden rahaa kymmeniä tuhansia ja että yrittäjä aikoo nämä nyt pimittää. Tämän voi selvästi lukea rivien välistä.

Ymmärrän, että joillekin kirpputorien tulot ovat osa toimeentuloa tai jotkut jopa elävät kokonaan sen varassa. Mutta kun viimeisillään raskaana oleva yrittäjä menetti liiketoimintansa ja useat muut työpaikkansa, missä on ihmisten kohtuus?

kohtuuttomatYrittäjän olisi ilmeisesti pitänyt seistä palopaikalla lompakko ojossa ja jakaa rahaa sitä pyytäville.

Toinen tapaus tuli vastaan myös Facebookissa. Äiti ja lapsi olivat joutuneet onnettomuuteen Lidl:ssä. Lidlin työntekijä oli kuskannut myymälässä liian korkeita leipälaatikkopinoja. Pinot olivat kaatuneet kesken kuljetuksen sillä seurauksella, että äiti ja lapsi olivat jääneet näiden alle.

Äidin kirjoittaman kuvauksen mukaan tapahtuneesta oli selvitty mustelmilla ja venähdyksillä, jotka lääkärinkin mukaan paranevat muutamassa viikossa. Äiti kuitenkin päätti levittää tätä kertomusta Facebookissa, koska oli saanut vain kaksitoista euroa korvausta Lidliltä.

Tarinan kommenteissa kuitenkin selviää, että Lidl oli korvannut 170 € (kaikki sairaalan kuvaus ja tutkimuskulut) sekä kaksitoista euroa tämän päälle. Eli Lidl oli korvannut kaikki kulut.

Äiti siis levittää tarinaa julkisuushakuisesti Lidllin 12 euron korvauksesta. Toki voidaan pohtia sitä olisiko Lidl voinut ”korvata” pienimuotoisesti lahjakortilla sekä pahoittelujen kera tapahtunutta.

Mutta paljoonko tämä äiti olisi ollut tyytyväinen?

Toivon, että Suomeen ei rantaudu amerikkalainen korvauskulttuuri, jossa kaupassa liukastunut voi vaatia yritykseltä miljoonien korvauksia. Toivon, että meistä jokainen oppisi käyttämään sitä maalaisjärkeä ja ajattelemaan mitä on kohtuullisuus.

Yrittäjyys on täynnä riskejä. Osan yrittäjä hyväksyy allekirjoittaessaan yrityksen perustamispaperit. Osaan voi yrittää varautua ja estää parhaansa mukaan tilanteiden syntymisen. Valtaosaan ei voi varautua, ennen kuin tapahtunut on käsissä.

Toivon sydämestäni voimia yrittäjälle ja henkilökunnalle, joka on kohdannut ylivoimaisen riskin. Voimaa tulevaan.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!