Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Sunnuntai on kuulemma huono kauppapäivä. Kerran on kokeiltu, ja ei toiminut. Kokeiltu siis kolmena sunnuntaina joulukuussa kolme vuotta sitten. Näin sanoo kivijalkakauppiaiden yhdistyksen puheenjohtaja sunnuntain Aamulehdessä 13.10.2013.

Tampere Shopping ry:n puheenjohtaja kertoo, että sunnuntaiaukiolo pitäisi ottaa yrittäjien kanssa pohdintaan. Pitäisi selvittää, kuka haluaisi kokeilla ovien avaamista yhden tai kaksi kertaa kuukaudessa sunnuntaisin.

Ei se näin toimi!

Tuossa mennään juuri isosti ansaan. Ajatellaan, että pitäisi kokeilla kerran tai pari, kannattaako se. Kuluttajan kannalta tässä se ostamisen helppous katoaa. Onko nyt se sunnuntai, kun kivijalat ovat auki vai ei? Vai oliko se vasta seuraavana viikonloppuna?

Kuluttajia pitää opettaa. Kyllä, ihmisen käyttäytymisen muuttaminen vie aikaa. Se ei tapahdu yhdessä viikonlopussa tai yhdellä mainoksella Aamulehdessä. Se vaatii aikaa, määrätietoista markkinointia ja säännöllisyyttä.

Se, että kokeiltaisiin kerran kuukaudessa, ensimmäisenä tai toisena sunnuntaina, ei vaan yksinkertaisesti toimi. Kuluttajaa ei voi pitää epätietoisuudessa.

Ymmärrän yrittäjänä kivijalkayrittäjien tuskan seitsemännestä työpäivästä viikkoon. Ihmisten ajankäyttö vaan muuttuu koko ajan. Bloggasin aikaisemmin jo siitä, että kivijalkayrittäjät elävät väärässä ajassa.

Voisiko seitsemännen työpäivän pelastaa esimerkiksi kivijalkayrittäjien kimpassa palkkaama kiertävä puotipuksu? Joku, joka tuuraisi yrittäjiä päivän tai kaksi viikossa, kiertäen eri yrityksissä.

Keskustassa ei käy kukaan, mutta kauppakeskus on sunnuntainakin täynnä maksavia asiakkaita.

Kivijalkayrittäjät marisevat, kun keskustassa kauppa näivettyy. Sunnuntaisin on turha avata ovia, koska kauppa ei kannata. Otetaanpa pari ostoskeskusta: Koskikeskus ja vaikkapa Ideapark. Sunnuntaisin pyörii kuluttajaa ja kassakoneet kilisee. Miksi?

Kuluttajat on opetettu sunnuntain aukioloon.

Minäkin käännän renkaat sunnuntaina kohti Ideaparkkia, koska tiedän, että putiikit ovat siellä auki. Oletan, että keskustasta on turha palvelua hakea.

No pitääkö sitä nyt pyhänä sitten päästä ostoksille?

Tätä tietysti voimme kysyä kukin itseltämme. Toisaalta perheellisenä arki-illat täyttyvät harrastuksista ja lauantai sekä sunnuntai ovat viikon ainoita päiviä, jolloin koko perhe pääsee yhdessä tekemään hankintoja.

Keskustan kivijalkayrittäjien on puolestaan syytä kysyä itseltään, onko valikoimani ja tarjontani riittävä, kiinnostava ja ajanmukainen. Jos minä kuluttajana saan paremman valikoiman kauppakeskuksesta sunnuntainakin, miksi ajaisin kaupunkiin?

Toisaalta Tampereella vierailee myös paljon turisteja. Useampana sunnuntaina on ollut ikävä katsoa, kun turistit nykivät kiinni olevien kauppojen ja kahviloiden ovia. Olepa siinä sitten vetävä matkailukaupunki.

Lopuksi kuuma vinkkilista kivijalkayrittäjille siihen, miten sunnuntaikokeilu pitäisi järjestää:

  1. Kokeilusta pitkäkestoinen, 3-4 kuukautta
  2. Joka sunnuntaina liikkeet auki
  3. Jokaiselta asiakkaalta selvitetään liikkeessä heidän ostokäyttäytymistään
  4. Alussa markkinoinnin pitää olla rajua, jotta jokainen tietää, että putiikit ovat auki
  5. Verkkosivu, josta helppo tarkistaa, mitä yrityksiä keskustassa on
  6. Verkkosivulle älykäs hakumoottori, joka kertoo haluamasi tuotteiden myyntipisteet
  7. Asenne kohdilleen – itketään vähemmän, tehdään enemmän.

Vai mitä sanoo kivijalkayrittäjä? Entä kuluttaja?

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.