Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Sain kunnian vierailla Varsinais-Suomen Yrittäjänuorten pikkujouluristeilyllä meuhkaamassa markkinoinnista ja vähän asenteestakin. Päivän aikana yli 60 yrittäjää pääsi todenteolla verkostoitumaan keskenään ja luomaan ympärilleen tulirinkejä.

Tuplaamo haluaa levittää yrittäjille ja yrityksille viestiä perusasioiden merkityksestä. Perusasiat verkossa kuin myös yrityksessä on oltava kunnossa, jotta bisnes voi kukoistaa. Me itse olemme ehkä parhaita kertomaan näiden merkityksestä, koska olemme tehneet kutakuinkin kaikki virheet itse.

Puhuimme aamupäivällä yrittäjien kanssa verkon merkityksestä. Perusasiat ryyditettynä blogilla, oppailla ja tietysti mielenkiintoisella monipuolisella sisällöllä on keskiössä meidän viestissämme. Tiedämme sen tehon, siksi siitä puhumme.

Päivän päätteeksi yksi yrittäjistä tuli juttusilleni. Hän pyörittää kymmenen henkeä työllistävää yritystä ja kertoi, että kalenteri on täynnä. Jokaisen asiakkaan hän on saanut tapaamalla heidät itse ja tietysti tekemällä työt paremmin kuin kilpailijat. Hänen kysymyksensä minulle oli seuraava.

”Onko minun pakko käyttää aikaa sosiaaliseen mediaan ja verkkosivuihin, jos kalenterini on täynnä?”

Huomasin oitis puutteen omassa setissäni. Puhuin vain sisältömarkkinoinnista ja sen tärkeydestä, mutta unohdin kertoa kuinka tärkeitä ovat olemassa olevat asiakkaat.

Se, että yrityksesi löytyy verkosta, on ensiarvoisen tärkeää. Sosiaalisessa mediassa ilosanoman levittäminen on taas yrityksesi valinta. Sitä sietääkin pohtia tarkkaan.

Se että olet verkossa ja teet siellä paljon asioita, ei tee autuaaksi. Se ei ratkaise vielä mitään.

Mielenkiintoinen sisältö luo virtaa ja se, että asiakas jättää itsestään kontaktin, takaa vasta yhteystiedot, ei kauppaa.

Luonnollisesti, jos kalenterisi on täynnä ilman verkossa roikkumista, keskity palvelun tuottamiseen. Varmista kuitenkin, että munasi eivät ole yhdessä korissa. Eli, jos puolet asiakkaistasi lähtee yhtenä aamuna kilpailijan kelkkaan, varmista, että uudet potentiaaliset löytävät sinut ja sinulta on helppo ostaa.

Mikäli et ole asiakkaasi kanssa yhteydessä viikottain tai edes kuukausittain, olemassaolostasi muistuttelun tärkeys kasvaa. Siihen riittää mielenkiintoisen sisällön, esimerkiksi referenssitarinoiden lähettäminen asiakkaille.

Jos asiakasrekisterisi on muutamia kymmeniä asiakkaita, voit vaikka soitella kaikki asiakkaasi läpi. Jos asiakkaita on kuitenkin enemmän kuin parikymmentä, kannattaa verkossa tapahtuvaa markkinointia tarkastella vaihtoehtona.

Pääasia että muistutat asiakasta itsestäsi säännöllisesti, sillä tutkimusten mukaan asiakas unohtaa sinut neljässä kuukaudessa.

Jos sinulla on kalenteri täynnä, keskity siihen miten saat nykyiset tyytyväiset asiakkaat myymään ja suosittelemaan palveluasi eteenpäin. Näin sinun ei tarvitse käyttää aikaasi verkossa tai mainostoimistossa lehtimainoksia suunnittelemassa. 

Jos kalenterisi on jo täynnä, kerro se verkkosivuillasi. Se mahdollistaa hintojen noston, eli vähemmän työtä paremmalla katteella.

Jos konsultti meuhkaa sinulle verkon tärkeydestä ja kalenterisi on täynnä, kuuntele vain ne kohdat missä sinä voisit vielä hioa täydellisyyttä ja toteuta ne kohdat joiden avulla voisit saada kalenteriin vielä parempia asiakkaita.

Ei Suomi Oy ainakaan turkulaisiin nuoriin yrittäjiin kaadu, siellä oli tekemisen meininki!

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!