Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Suomalaisen radion toiseksi paras ohjelma kulkee nimellä Parasta ennen. Tämä jokaperjantainen nostalgiapläjäys opettaa meille yhden tärkeän asian markkinoinnista.

Joka perjantai kello 20.00 YleX-kanvalta kajahtaa 90-luvulla nuoruuttaan eläneiden muisteluohjelma Parasta ennen. Matti Airaksinen luukuttaa ”timanttista jyystöään” täydet kaksi tuntia ja yleisö rakastaa.

Vaikka itse en lasten nukkuma-asioihin liittyvistä syistä kuuntelekaan ohjelmaa koskaa suorana, tulee se laitettua päälle jossakin vaiheessa lauantaita. Esimerkiksi kämpän imurointi sujuu mukavasti ysärimusan tahdissa.

Ohjelman suuri suosio rakentuu musiikin lisäksi taitavan juontajan, Matti Airaksisen, varaan. Suuri suosio aiheuttaa samalla sen, että ohjelmaan tulvii biisitoiveita ovista ja ikkunoista.

Tekijälle tämä on tietysti positiivinen ongelma, mutta kappaleiden toivojille ei niinkään. Todennäiköisyys saada oma toive soimaan on heikentynyt merkittävästi.

Toiveiden lähettäminen on nykyaikana tietenkin helppoa. Nettisivujen lomakkeella se käy käden käänteessä. Ongelma on vain se, että kun toivominen on helppoa, täpötäydestä toivelaarista on mahdotonta erottua pelkällä lyhyellä viestillä.

Tällä metodilla kaikki jää siis juontajan mielenliikahdusten varaan.

Käsittämättömän harva toivoja kokeilee mitään muuta siitä huolimatta, että joka viikko paljastuu uusia esimerkkejä siitä, miten toiveensa saa melko varmasti eetteriin.

Mitä enemmän toivoja näkee vaivaa, sitä parempi lopputulos.

Etanaposti erottuu, hyvä tarina erottuu, hyvä syy erottuu.

Mutta entä markkinoija?

Kohderyhmälistan ostaminen käy helposti ja se on melko halpaakin. Heille viestin lähettäminen sujuu tuosta vain. Valitettavasti halpuus ja helppous lisää viestin lähettäjien määrää ja laskee kaikkien markkinoinnin tehoa.

Ainoa oikea ratkaisu on kasvattaa markkinointisi huomioarvoa. Joskus se onnistuu miltei ilman lisäkustannuksia, mutta yleensä ei. Käytännössä siis sinun täytyy pienentää kohderyhmää ja satsata sen jokaiseen jäseneneen enemmän.

Etanaposti erottuu, hyvä tarina erottuu, hyvä syy erottuu.

Erottuminen vaatii vaivannäköä ja panostamista eikä tulos silti ole varma. Huomattavasti todennäköisempää menestymisestä silti tulee. Tietenkään sinun ei ole pakko vaivautua.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!