Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Katsomoiden tyhjyys on herättänyt huomiota SM-liigan pudotuspelien aikaan. Veikkausliiga rimpuili viime kesänä laskevien yleisömäärien kanssa. Yhtälö ei ole missään nimessä helppo, mutta yksi selkeä ja helppo elementti monien pääsarjaseurojenkin markkinoinnista puuttuu.

Suomen Olympiakomitean puheenjohtaja ja entinen Veikkauksen toimitusjohtaja Risto Nieminen totesi aikanaan lehtihaastattelussa, että suomalaiset eivät ole urheiluhullua vaan menestyshullua kansaa. Menestys siis nousee kahvipöytäpuheisiin, urheilu ei.

Olipa kyseessä yritys, yhdistys tai yksittäinen projekti, käyttäväpuheisiin pääseminen on avainasemassa siinä, että isot massat kiinnostuvat. Mikään aihe ei nouse puheisiin, jos ei ole mitään puhuttavaa ja puhuttavaa ei ole, jos aiheen ympärillä toimivat ihmiset eivät sitä tarjoa.

Toki todella kovat fanit puhuvat tarjottiin sitä jutunjuurta tai ei, mutta jos heidän puheensa on pelkkää hehkutusta, muut eivät innostu. Kun sanansaattajatkin saavat konkretiaa juttuihinsa, ne alkavat kiinnostaa huomattavasti enemmän.

Alalla kuin alalla markkinoijat hakevat nopeita nousuja: ”Vähintään 5000 tykkääjää viikossa pitää saada!” Rahalla ja kikkailuilla tuollaiseen pääsee hyvinkin, mutta onko siitä lopulta mitään hyötyä, ratkeaa vasta ajan mittaan.

Ihmiset nimittäin huomaavat kovin nopeasti, kuinka tyhjää sen alkuinnostuksen takana onkin ja jäävät pois – ei-tykkäävät, poistuvat sähköpostilistalta, lakkaavat käymästä ja ostamasta.

Jotta pitkäaikainen suhde voisi todella syntyä, täytyy ihmisten nälkä tyydyttää jotenkin. Mielellään kertakaikkisen hienolla sisällöllä mutta paremman puutteessa edes jollakin. Urheiluseurojen mahdollisuudet tähän ovat moninkertaiset yrityksiin verrattuna.

Siinä missä siivousyrittäjä valvoo öitä miettien mitä hän voisi yrityksestään kertoa, koripallo- tai jääkiekkojoukkueessa touhuaa jatkuvasti 10-30 mielenkiintoista ihmistä. Heidän tarinansa ja kommenttinsa ovat niitä, mistä syntyy puhetta.

Jos siis urheiluseura ei tuota jatkuvasti uusia haastatteluja ja raportteja pelaajista, peleistä ja muusta asiaan liittyvästä, on turha ihmetellä massojen puuttumista katsomosta. Kyse ei ole keinojen puutteesta, vaan jostakin muusta – niukoista resursseista, osaamattomuudesta, laiskuudesta.

Harvalta yritykseltä löytyy tällaista puheenaiheiden runsaudensarvea mutta puheen synnyttäminen ei onnistu ilman tekoja. Sinun täytyy keksiä jotain. Niin meidänkin. Jatkuvasti.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!