Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Kävimme yrittäjäkollegan kanssa pitkän keskustelun työntekijöiden vastuusta. Mietimme onko työntekijällä jo liian hyvät turvaverkot allaan. Antavatko ne liian houkuttelevan mahdollisuuden lusmuilla. Vaihdoimme ajatuksia myös siitä miksi yrittäjät ja esimiehet antavat työntekijöille niin helposti periksi.

Keskustelumme lähti liikkeelle tuttavamme vierailusta autoliikkeessä. Hän oli seissyt liki tunnin autoliikkeessä saamatta palvelua. Yrittäjäkollegalla oli samanlaisia kokemuksia. Hän ihmetteli miksiköhän automyyjät eivät soittele hänelle, vaikka ajossa on jo kolmas saman merkin ja mallin auto ja vieläpä samasta liikkeestä.

Olen kohdannut usein lauseen ”hyvä ajatus, mutta ei meidän myyjille voi tuollaista ehdottaa, ei ne suostu siihen”. Samaa kertovat kuulleensa, nähneensä ja kokeneensa useat muutkin.

Herää pari kysymystä. Miten myyntihenkilöstö voi kieltäytyä myyntiä kehittävästä toimenpiteestä? Miksi yrittäjät tai esimiehet antavat tälläistä tapahtua?

Markkinointi on erilaisten tapojen metsästystä. On kokeiltava useita erilaisia keinoja koukuttaa asiakas ostamaan. Samalla tavalla myyntityökin on sekoitus markkinointia ja erilaisten tapojen etsimistä, millä se asiakas lattialle saadaan astumaan. Itseasiassa myyntihän on markkinointia.

Pelko on ihmiselle luonnollista. Varsinkin kaikki uusi pelottaa. Silti meidän jokaisen on uskallettava tarttua härkää sarvista, jos sen härän aikoo voittaa.

Mutta missä menee uuden pelkäämisen ja vastuun raja?

Milloin myyjä voi kieltäytyä esimiehen esittämästä tavasta myydä ja markkinoida? Millon on se hetki, jolloin on lopetettava selittelyt ja alettava töihin?

Toki tässä on kysymys myös siitä kuinka esimies kommunikoi asian – suomeksi siis myy ajatuksen. Mutta onko esimiehen tehtävä myydä selkä märkänä ajatuksia omalle väelle?

Minulla on omat mielipiteeni tästä aiheesta, ei valmiita ratkaisuja.

Tuttuni ei astu enää koskaan kyseiseen autoliikkeeseen, jossa häntä seisotettiin tunti. Kuinka monta kertaa teidän talossanne vielä kuunnellaan ”ei me tahota”-virttä?

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!