Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Etelä- ja itänaapureista tulleet työmiehet ovat kansoittaneet rakennustyömaamme. Tai jos eivät ihan kansoittaneet, niin paljon heitä joka tapauksessa on.

Oman toimistomme remontin aikana olemme saaneet ensikäden tietoa ja kokemusta siitä, kuinka ripeitä, säntillisiä, aloitekykyisiä ja osaavia ainakin virolaiset kirvesmiehet voivat olla. Valitettavasti heidän rinnallaan suomalaiset ovat osoittaneet lähinnä vetelehtimistä.

Monien vastaavista kokemuksista huolimatta ennakkoluulot istuvat tiukassa. Kun kotona, toimistossa tai naapurissa ahertava porukka lähtee ruokatunnille puhuen keskenään jotakin muuta kieltä kuin suomea, mieleemme nousee huoli omaisuutemme turvallisuudesta.

Ylivoimaisesti valtaosalle meistä nämä ajatukset tulevat jostakin muualta kuin omista kokemuksista. Valitettavasti kuitenkin on niin, että tekivätpä nämä muualta tulleet kuinka hyvää jälkeä tahansa ja käyttäytyvät kuinka fiksusti tahansa, osa suomalaisista epäilee heitä aina. Monissa rakennus- ja remonttifirmoissa ulkomaisia työntekijöitä onkin kielletty puhumasta omaa äidinkieltään kohteessa asuvien kuullen.

Jokaista meistä arveluttaa ventovieraan päästäminen omaan kotiin. Huoli omasta turvallisuudesta, varkauden pelko, yksityisasioiden paljastumisen pelko, tavaroiden rikkoutumisen tai likaantumisen pelko, mikä pelko kenelläkin voimakkaimpana, aiheuttavat epävarmuutta. Tämä inhimillinen ominaisuus täytyy jokaisen siivous-, muutto-, huolto-, remontti-, putki-, sähkö-, ym. firman pitää mielessä.

Vaikka pesukoneen korjaaja tekisi erinomaista työtä ja hoitaisi hommansa pikavauhtia, isot mustat tahrat valkeassa seinässä tekevät kokemuksesta asiakkaalle vastenmielisen. Huoltomies oli asiakkaan mielestä huono, vaikka pesukone toimii paremmin kuin uutena.

Missä tahansa kaupankäynnissä tarvitaan molemminpuolista luottamusta. Hinnan kasvaminen lisää luottamuksen tarvetta, mutta samoin käy, kun työ täytyy tehdä asiakkaan kotona. Jälleen kerran ollaan myös alueella, jossa hinnalla ei olekaan enää ratkaisevaa merkitystä.

Kalliimpi mutta luotettavammalta vaikuttava muuttopalvelu houkuttelee enemmän kuin vähän epämääräiseltä vaikuttava, halpa kilpailija.

Luottamuksen ensimmäisen askeleen otat sillä, että kerrot avoimesti, kuka yrityksesi omistaa, kuka asiakkaan asiaa hoitaa ja ketkä mahdollisesti astuvat asiakkaan kynnyksen yli. Nimet ja kasvot kertovat, että me otamme vastuun tekemisistämme, voit luottaa meihin. Internetin aikakaudella tämä on kaiken lisäksi niin helppoa, että kaikki syyt sen tekemättä jättämiseen ovat tekosyitä.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!