Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Kuppilat kuntoon -sarja on hyvä opetusohjelma. Jokainen yrittäjä voisi pysähtyä miettimään jaksoissa esiin nousevia kysymyksiä. Mitä vaaditaan menestyvältä yritykseltä?
Unohtaako asiakas sinua koskaan? Onko yhdellä ihmisellä merkitystä koko työyhteisöön?

TV-kokki Sukula iski kätensä Jämsänkosken (on nykyään Jämsän kaupunkia) ravintola Vanhaan myllyyn.

Tästä ravintolasta voin puhua syvällä rintaäänellä. Vietin nimittäin kesän 1997 kyseissä ravintolassa viinurina. Silloin sitä pyörittivät toiset omistajat, ravintola-alalla jo pitkään työskennelleet herrat. Molemmat olivat ylpeitä omasta ammattitaidostaan, ruoista ja tarjoamastaan palvelusta.

Ravintolalla on pitkä historia. Se on ollut pitkään paikka jonne tultiin lähiseudulta syömään, kun haluttiin jotain vähän parempaa. Uniikki miljöö ja hyvä ruoka. Kesällä tietysti kaunis koski ja järvimaisema toivat aurinkoiselle terassille säpinää.

Tämänkertaisen jakson aikana nousi esiin kaksi hyvää opetusta.

  1. Jos yrityksessä ei ole johtajaa, toiminta ei kehity

Myllyssä (ainakin tv:n välittämän tarinan mukaan) ongelmaksi nousi johtamisen puute. Yrittäjä myöntää, että hänen olisi pitänyt ryhtyä alalle, jossa ei ole alaisia. Kun soppaan lisätään työntekijät, joilla on ideoita ja vahva oma näkemys (usein yksipuolisen vahva) asioista, konfliktit ovat väistämättömiä.

Kun kykeneviin ihmisiin ei luoteta, motivaatio loppuu. Vastuu, onnistumiset ja tunne omasta vaikuttamisesta luovat virtaa, joka vie eteenpäin. Kun vastuualueet ovat selkeät, työntekijä kokee olevansa osa yritystä. Ilman vastuita ollaan vaan olevinaan töissä. Merkittävä ero siis.

2. Asiakas unohtaa sinut hyvinkin nopeasti

Vanhan myllyn talvet on aina pelastanut paperiteollisuus. Paperitehtaan oma väki ja vieraat ovat pitäneet kassan liikkeessä. Himoksen turistit ovat myös eksyneet paikalle joko taksien tai hotellin suosittelemina. Kesällä Vanha mylly on ison terassin ja hyvän ruoan takia ollut menestys.

Sukula kiersi kyselemässä paikallisilta asukkailta, koska ovat viimeksi käyneet. Suurin osa vastasi, että pari vuotta tai vuosi sitten.

Käymättömyyteen oli monenlaisia syitä. Yksi oli kuitenkin epätietoisuus siitä, miten ja milloin paikka on auki. Jos liiketoimintasi on vahvasti riippuvainen sesongeista, sopeuta toiminta aina sesongin mukaan. Opeta määrätietoisesti asiakkaille miten olet auki ja pidä niistä kiinni.

Kuluttajien ostokäyttäytymisessä on tutkittu, että asiakas unohtaa sinut neljässä kuukaudessa, jos ei kuule sinusta mitään. Pidä siis tasaisesti ääntä itsestäsi. Tänä päivänä se tarkoittaa monta eri kanavaa: nettisivujasi, sosiaalista mediaa ja tarvittaessa paikallisia lehtiä tai radiota. Missä kohderyhmäsi ikinä sitten ovatkaan.

Joskus näkyminen ja kuuluminen vaatii myös jalkatyötä. Yhteistyö paikallisen ruokakauppiaan kanssa voisi olla hedelmällistä. Taksimiehet ja hotellien respat pitää olla varmisteltu. Mitään kanavaa ei voi enää väheksyä.

Moni myös unohtaa tärkeimmän markkinointivälineen, ne asiakkaat. Tyytyväinen asiakas on paras markkinoija. Eikä se ole häpeä pyytää asiakasta kertomaan sinusta eteenpäin.

Johda siis itseäsi sekä asiakkaitasi niin menestyt!

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!