Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Teet jonkin asian omalla tavallasi toisen henkilön katsoessa vierestä. Hän kurtistaa kulmiaan ja kysyy: ”Miksi sinä teet sen noin?” Alat ärtyneenä puolustaa tapaasi. Miksi?

Salaliittoteoreetikot ovat mestareita kyseenalaistamaan valtaapitävien sanomiset ja tekemiset. Vaikka he toisinaan pystyisivätkin keräämään ison joukon todisteita teoriansa tueksi, valtaosa meistä pitää heitä sekopäinä ja jättää todisteet huomioimatta.

Ehkäpä heidän teoriansa on temmattu tuulesta tai ehkä kyseessä on jonkinlainen mielen sairaus, mutta silti omien ja toisten ”totuuksien” ajoittainen kyseenalaistaminen tekisi meille jokaiselle oikein hyvää.

Minkä vuoksi sitten hermostumme, kun joku kysyy syitä toimintaamme? Siksi, koska kukaan ei halua olla väärässä tai vaikuttaa typerältä. Kun joku kysyy motiivejamme, tajuamme silmänräpäyksessä, että meillä ei ole aavistustakaan niistä.

Jos emme osaa perustella, paljastuu, että emme ole oikeasti miettineet syitä. Häpeällistä!

Sillä ei ole kauheasti merkitystä laitammeko kananmunat kylmään veteen ja kattilan sen jälkeen liedelle, vai kuumennammeko ensin veden ja sijoitamme munat vasta sitten astiaan.

Sen sijaan sillä alkaa olla jo aika paljon merkitystä, soitammeko potentiaaliselle asiakkaalle kylmän puhelun, vai lähetämmekö hänelle ensin postia ja soitamme vasta sitten.

Kun joku kyseenalaista toimintatapamme, meillä täytyy olla vastaus valmiina. Ei siksi, että välttyisimme häpeältä vaan siksi, että voimme osoittaa itsellemme ja muille pohtineemme toimintaamme huolellisesti.

Meitä ärsyttää ulkopuolisen miksi, koska emme ole ymmärtäneet kysyä sitä ensin itseltämme. Ymmärrämme, että olemme tehneet virheen.

Ilmiselvä johtopäätös tästä on, että kun joku kysyy sen ikävän kysymyksen, tunnustamme virheemme ja alamme heti etsiä oikeaa vastausta. Oikea vastaus voi olla myös totaalinen muutos toimintatapaan.

Harva pystyy tähän. Yleensä keskitymme puolusteluun tai koetamme keksiä minkä tahansa edes kohtalaisen järkevältä kuulostavan syyn toiminnallemme. Tämän jälkeen muutoksen tekeminen käykin entistä vaikeammaksi, koska emme halua vaikuttaa myöskään tuuliviiriltä.

Avain koko asiaan on yksinkertaisesti kysyä itseltäsi miksi ennen kuin kukaan muu ehtii.

Kysymyksen aikaistamiselle löytyy toinenkin syy. Jos kyseenalaistat tapasi tai motiivisi väärällä puolella päätöksentekoa, lyöt itseäsi lumpioon.

Kysy kaikki tiukat kysymykset ennen kuin päätät. Päätöksen jälkeen unohda kyseenalaistaminen ja toimi päätöksesi mukaisesti. Uudelleen kyseenalaistamisen aika on vasta sitten, jos tuloksia ei ala tulla.

Keität kananmunat samalla tavalla kuin äitisi teki sen vuosia tai vuosikymmeniä sitten. Saat vapaasti hermostua tämän tapasi kyseenalaistajalle.

Mutta kun joku kysyy, miksi teet markkinointiasi tai myyntiäsi juuri tuolla tavalla, ole varma, että sinulla on vastaus valmiina. Jos ei ole, pysähdy ja ota miksi tosissasi.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!