Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Murros on aina mahdollisuus rikastua tai menettää kaikki. Mikäli et ole vielä huomannut, juuri nyt on käynnissä sellainen murros. Vauhti ei tosin ole sitä mitä moni on odottanut, mutta suunta on vääjäämätön.

Rautateiden vallankumous alkoi 1800-luvun alkupuolella. Yhdysvalloissa kiskot rakennettiin usein ennen tavallisia teitä, minkä ansiosta moni rikastui. Jos nimittäin satuit saamaan tietoosi rautatien tulevan reitin, sopivien maakauppojen myötä saatoit moninkertaistaa omaisuutesi muutamassa hetkessä.

Juuri näin murros muutta taloudellisia suhteita. Tilaisuuteen tarttuva uskalikko valtaa markkinat kankeilta toimijoilta.

Aamulehti kirjoitti viime sunnuntaina Suomen Japanin suurlähetystön Twitter-tilin saamasta suosiosta. Suurlähetystön edustaja kertoi, että moni japanilainen on saanut ensikosketuksensa maahamme tilin kautta.

Nämä uudet ihmiset olivat luultavasti nuorempia kuin minä. Tieto lintukodostamme ei ollut saavuttanut heitä kotona television, lehtien, koulun tai vanhempien kautta, mutta sosiaalisessa mediassa se viimein tapahtui.

Internet on näille nuorille se ylivoimaisesti tärkein viestintäkanava – sekä sisään että ulos. Heille sosiaalisen median palvelut ovat kiinteä osa elämää ja side vahvistuu yhä uusien sukupolvien kasvaessa aikuisiksi.

Kahdenkymmenen vuoden kuluttua ensimmäiset maailmanlaajuisen tietoverkon natiivit lähentelevät keski-ikää. Silloin valtaosa kaikesta kulutetusta rahasta tulee heidän lompakostaan. He käyttävät pelkästään nettiä tehdessään ostopäätöksiään.

Juuri nyt paalutetaan asemia tuolle ajalle. Juuri nyt nämä nuoret omaksuvat ne tavat, joiden mukaan he elävät lopun elämäänsä. He kohtaavat ne brändit ja tuotteet, joita muistella vielä kiikkustuolissakin sekä keinot löytää uusia.

Mikäli nyt viivyttelet, viiden vuoden kuluttua olet jo myöhässä.

Myöhässä siksi, että yhdelle pelikentälle mahtuu vain pieni määrä pelaajia. Uuden tulokkaan täytyy olla pitkään selvästi parempi kuin joukkueen sankarillisiin tekoihin menneinä vuosina yltänyt konkari, jotta hän voisi edes haaveilla syrjäyttävänsä ikonin avauskokoonpanossa.

Juuri nyt olet ehkä tuo ikoni, mutta juuri nyt peli on siirtymässä kokonaan toiselle kentälle. Siellä katsomot täyttyvät uusista, nuorista ihmisistä samalla kun sinun katsojasi vanhenevat ja lopettavat katsomossa istumisen kokonaan.

Jos heräät murrokseen vasta viiden vuoden kuluttua, huomaat kilpailijoidesi vallanneen kaikki asemat uudella kentällä etkä yksinkertaisesti enää voi päästä heidän edelleen. Ainoa toivosi on, että takamatka ei näivetä firmaasi totaalisesti ennen seuraavaa murrosta, jolloin voit kenties taas napata pelipaikkasi takaisin.

Muutos tapahtuu vaivihkaa. Vanhat asiakkaasi jatkavat sinulta ostamista, mutta keskiostos pienenee vähitellen. Näet koko ajan vähemmän uusia naamoja ostajina, mutta kato on niin pientä, että huomaat sen ehkä vasta vuositasolla.

Samalla sosiaalinen media ei ehkä vielä muutamaan vuoteen tuottaisi sinulle siihen laittamiasi panoksia takaisin saati sitten voittoa. Kyse on siis vahvasti etupainotteisesta investoinnista.

Suomen Japanin suurlähetystö tekee juuri nyt tätä työtä – kuroo takamatkaa kiinni tai repii lisää eroa muihin maihin japanilaisten mielessä.

Kaikella tällä ei tietenkään ole kauheasti merkitystä, jos yrityksesi ei ole tarkoituskaan olla enää hengissä vuonna 2033 tai 2023 tai edes 2018. Kuten Zig Ziglarin hammaslääkäri sanoi hampaiden lankaamisesta: ”Lankaa vain ne hampaat, jotka haluat pitää.”

Jos aiot lopettaa yritystoimintasi joka tapauksessa viiden vuoden kuluessa, jätä ihmeessä sosiaalinen media kokonaan huomiotta.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!