Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Toimittajan suuri haave on löytää skuuppi; paljastaa salaliitto, hyvä veli -verkosto, kähmintä tai epäkohta, hämäräbisnes vallan huipulla. Suomen Kuvalehden Laura Koljonen yritti, mutta paljastus jäi kovin valjuksi.

Suomen Kuvalehden numerossa 18/2012 Koljonen kirjoittaa otsikolla ”Kenelle Muumi-munia myydään?” Jutussa vastaajana on Munax Oy:n markkinointiassistentti Mia Lindgren.

Munax on Suomen suurin luomumunien tuottaja. Firma toimittaa markkinoille yli kymmenen miljoonaa kiloa kananmunia vuodessa, ja liikevaihtoa kertyi vuonna 2010 lähes 15 miljoonaa euroa. Nyt Munax on siis tuonut Suomen markkinoille Muumi-luomumunat.

Lyhyessä jutussa toimittaja kysyy, miksi luomumunia pitää myydä muumeilla ja miksi Muumi-hahmot markkinoivat juuri kalliita luomumunia. Helmenä on kuitenkin viimeinen kysymys:

”Eikö tämä nyt vähän haiskahda siltä, että tarkoitus on saada perheiden lapset painostamaan vanhempansa ostamaan Muumi-luomumunia?”

Koljonen kuvittelee saaneensa yhtiön rysän päältä kiinni, mutta mistä? Siitä, että firma on löytänyt hyvän tavan markkinoida omia tuotteitaan? Ehkä jopa ulkomaille, sillä 20 % Munaxin tuotannosta menee vientiin ja Muumit tunnetaan myös muualla kuin Suomessa.

Minkä ihmeen takia kotimainen yritys ei saisi markkinoida kaikilla lain sallimilla tavoilla? Kyse kun ei ole harhaanjohtamisesta. Miksi yrityksen pitäisi kantaa huolta siitä, että vanhemmat eivät pysty sanomaan lapsilleen ei? Varsinkin kun kyse on lähtökohtaisesti terveellisestä elintarvikkeesta.

Totta kai Muumimamma on munapaketin kyljessä siksi, että munat myisivät paremmin. Sehän nyt on selvää jokaiselle yli seitsemänvuotiaalle. Aivan samalla tavoin kuin jokaiselle on selvää, että Lommén käsilaukku on aivan yhtä hyvä kuin Louis Vuittonin kymmenen kertaa kalliimpi väsky. Silti jotkut jälkimmäisiäkin ostavat ja saavat aivan vapaasti ostaakin.

Kaikki kunnia Munaxille hyvästä markkinointi-ideasta ja onnea munakaupalle! Toivottavasti yritys pystyy luomaan suomalaisesta munasta todellisen menestystarinan ja siinä sivussa vaurautta isolle joukolle suomalaisia ihmisiä.

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.