Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Hansalaisopiston kesäkoulussa kerroimme Tuplaamo.fi-sivuston noususta hakutuloksista ja syistä siihen. Tuolloin meille esitettiin kysymys, johon emme tienneet vastausta. Asia jäi kuitenkin kytemään ja päätimme tehdä testin.

Kesäkoulutunnin jälkeen eräs osallistuja kysyi: ”Mitä tapahtuisi, jos lopettaisitte julkaisemisen? Kuinka pian sivu katoaisi hakutuloksista?”

Siitä toki olimme varmoja, että lopettaminen pyyhkäisisi meidät monen aktiivisen lukijan mielestä, mutta hakutuloksien kestävyydestä emme uskaltaneet sanoa mitään. Siispä teimme suunnitelman testistä.

Ensin harventaisimme julkaisuväliä ja sitten keskeyttäisimme päivitykset kokonaan kahdeksi viikoksi. Toteutimme suunnitelmamme sillä muutoksella, että pidimme taukoa kolme viikkoa. Syynä pidennykseen oli yksinkertaisesti se, että mitään ei tapahtunut.

Kävijämäärät pysyivät täysin ennallaan, oppaamme tilaajia oli täsmälleen yhtä paljon kuin ennenkin, sivuillamme viihdyttiin tasan yhtä pitkään kuin esimerkiksi viime keväänä. Uusia kävijöitä blogimme on kerännyt hivenen enemmän kuin aikaisemmin.

Muutosta ei näkynyt edes Google-haussa.

Joillakin hakutermeillä sijoituksemme on jopa noussut, mutta pääosin olemme pitäneet vanhat asemamme.

Ainoa näkyvä muutos löytyy Alexa.comin rankingissa, jossa olemme pudonneet vajaassa kahdessa kuukaudessa maailmantasolla sijalta 115 000 sijalle 620 000 ja Suomessa sijalta 279 noin sijalle 6700. Alexan luvuilla olisi tosin merkitystä vasta siinä vaiheessa, jos olisimme aikeissa myydä domainimme tai myydä sivuillemme mainostilaa.

Miksi siis reippaan julkaisutahdin harventaminen tai julkaisemisen keskeyttäminen kokonaan ei ole näkynyt tilastoissa. Syitä on varmasti useita ja osa niistä löytyy varmasti tältä listalta:

1. Olemme julkaisseet reilun kahden vuoden aikana yli 200 artikkelia markkinoinnin ja myynnin maailmasta. Tavaraa siis riittää selattavaksi ja löydettäväksi. Tätä sisällön määrää hakukoneetkin arvostavat.

2. Runsas sisältömme on myös poikinut linkkejä otollisiin paikkoihin, joissa teksteistämme ja videoistamme kiinnostuneet ihmiset etsivät tietoa markkinoinnista ja myynnistä.

3. Kanssamme sisällöllä kilpailevia vaikuttaisi olevan kovin vähän. Tai ainakaan he eivät ole niin löyhäpäisiä, että julkaisisivat kolmea postausta viikossa.

4. Juttumme ovat löytäneet oman lukijakuntansa, joka jaksaa selailla samoja juttuja yhä uudestaan ja jotka hakevat niistä jatkuvasti uusia ideoita tai inspiraatiota omaan työhönsä.

5. Meillä on ollut enemmän aikaa hillua Tuplaamon ulkopuolella ja sieltä on päätynyt sivuillemme uutta väkeä poistuneiden tilalle.

6. Tauko oli aivan liian lyhyt, jotta mitään näkyvää olisi ehtinyt tapahtumaan. Toki ajoitimme tauon tietoisesti aikaan, jolloin liikennettä normaalisti riittää. Heinäkuussa tällä kokeella ei olisi ollut yhtään mitään merkitystä.

Hakukoneoptimoinnin ammattilaiset osaavat varmasti kertoa lisää syitä, mutta ainakin se tuli todistetuksi, että sisällöllä luotu kilpailuetu ei hetkessä katoa.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!