Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Tuntuu siltä, että kaikki ovat kohta online ja niin tietenkin pitääkin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että netin ihmemaahan päästyään yrityksen kannattaisin unohtaa kaikki vanha.

JiiKoo esitti edellisen postaukseni kommenteissa painavan ajatuksen: kun kaikki tunkevat verkkoon, perinteisen markkinoinnin, ns. offlinen puolella on tilaa. Aihe on laajaa ja siksi varmasti useamman postauksen arvoinen. Puhutaanpa ensin minua kovasti ihmetyttävästä asiasta: Miksi offlinen ja onlinen liitot ovat niin harvinaisia.

Omaan postilaatikkooni putkahtelee tämän tästä jos jonkinlaista mainoslappua ja nehän tulee syynättyä ammatillisen kiinnostuksen vuoksi melko tarkkaan. Kuluneen kesän aikana on tarjottu mm. terassilasituksia, aurinkopaneeleita, maalämpöä, ilmalämpöpumppuja, suoramainontapalveluja jne.

Joka ainoassa lapussa kyllä mainintaan nettiosoite ryyditettynä kehotuksella käydä lukemassa lisää tai osallistumassa arvontaan, mutta

yksikään posti ei ole yrittänyt todella hyödyntää netin mahdollisuuksia.

Yhden fi-päätteisen nettiosoitteen rekisteröinti maksaa 12 €. Jos firmalla jo on nettisivut, sillä on myös jonkinlainen webhotellipalvelu tai jopa oma serveri. Hyvin yksinkertaisen sivupohjan esimerkiksi WordPressiin saa ilmaiseksi.

12 eurolla ja tunnin työllä firma voi siis pistää pystyyn oman kampanjasaitin vaikka jokaiselle postitukselleen. Erikoistarjouksia, kilpailuja, ilmaista materiaalia jne. tarjoava sivu antaa mahdollisuuden yrittää saada potentiaalinen asiakas nostamaan kätensä.

Jos ei halua perustaa erillisiä sivustoja, voi saman hoitaa myös rakentamalla erillisen alasivun omille sivuilleen – sellaisen, jonne ihmiset eivät löydä vahingossa. Sitten vain se 12 euron domain osoittamaan tällä sivulle, jossa on erikoistarjouksia, kilpailuja, ilmaista materiaalia jne.

Netti antaa mahdollisuuden tehdä niin paljon enemmän kuin printti, mutta ihmiset täytyy ensin saada sinne verkkoon.

Hakukonemainonta ja hakukoneoptimointi ovat kyllä hyviä apuvälineitä silloin, kun asiakasehdokas on jo hakemassa ratkaisua, mutta entä jos hän ei vielä tiedä tarvitsevansa aurinkopaneeleita?

Silloin offline ja online muodostavat toimivan liiton, joka on rutkasti vahvempi kuin pelkkä osiensa summa. Pelkästään se, että yksinkertaisella flyerilla tarjoat vaikkapa terassin puhdistusopasta, jonka asiakas voi käydä lataamassa kampanjasivulta, on jo enemmän kuin pelkkä ”Hei, meillä on tällaisia laseja. Mitäs jos laitettais teillekin”.

Ja kyllä, silloin mainoksen tila täytyy käyttää sen oppaan myymiseen, mutta entä sitten. Sen tilaava asiakas on jo nettisivuillasi, mikä on luultavasti paljon enemmän kuin mitä se vanha lappu sai aikaan.

PS. Hinta on tietenkin houkutteleva, mutta älä laita A4-kokoista mainoslappustasi sen roskapostikasan sekaan. Lähes jokaisessa taloudessa se nippu päätyy sellaisenaan paperinkeräykseen. Ja vaikka osa syynääkin läpi kaikki mukana olevat reklaamit, siitä joukosta erottuminen on turkasen vaikeaa ja kallista.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!