Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Ei, tämä ei ole vakuuttelu miehisyyden mitasta tai sen riittävyydestä. Tämä on lyhyt kertomus siitä, miten pieni ja yksinkertainen voi olla tehokasta yrityksen markkinoinnissa.

Maailmalla ajellessa törmää kaikenlaiseen markkinointiin. Tienvarret pullottavat erilaisia ständejä ja kylttejä tarjoten hernettä, mansikkaa, käsitöitä, tapahtumia ja vaikka mitä. Samaa tekee jokainen kotiin kannettu lehti ja mainos.

Ajelin Lammille hakemaan lapsia kesälaitumilta. Kaikki Lammilla käyneet tietävät, että nykyisin Hämeenlinnaan kuuluvassa kylässä on liikenneympyrä. Liikenneympyrän vieressä on muun muassa kylän ainoa kodinkoneliike; Radio-TV Westerlund Oy.

Kesän ollessa vielä kuumimmillaan erilaisten tuulettimien ja jäähdyttimien kauppa kävi kuumana. Jopa niin kuumana, että liikkeet joutuivat myymään eioota.

No, minkälaisen markkinointikampanjan oli tehnyt Westerlund. Liikenneympyrän välittömässä läheisyydessä on tienvarsikyltti, joka ohjaa liikkeen pihaan. Tähän kylttiin kodinkoneliike oli ripustanut kultaiseksi maalatun pöytätuulettimen ja lapun, jossa ilmeisesti luki: ”Meillä tuulettimia”. Lappu oli kääntynyt, mutta asia tuli taatusti selväksi.

Pienessä tuulenvireessä silmäni hakeutuivat automaattisesti tähän tuulettimeen, ja minulle oli saman tien selvää, että Westerlundin varastossa on taatusti tuulettimia. Tuskinpa he näin ilmoittaisivat, että niitä ei ole.

Kesäisin myös teiden P-paikoille pesiytyvät pehmiksen ja mansikoiden myyjät. Miten isolla markkinoinnilla he saavat autoilijat pysähtymään?

Parhaat ovat satsanneet mansikan tai pehmiksen muotoiseen isoon kylttiin, joka on sijoitettu sopivan matkan päähän pysäkistä.

Yksinkertaista, ei tekstiä, vaan suora mielikuva, mitä seuraavalla pysäkillä on tarjolla.

Monesti yrittäjät, varsinkin pienet, mieltävät markkinoinnin aina kalliiksi ja vaikeaksi. Monesti kuitenkin pieniä perusasioita tekemällä saattaa saavuttaa isoja asioita.

Westerlundin mainos oli niin tehokas, että kotimatkalla minun oli pakko pysähtyä ottamaan siitä kuva.

Miten sinä voisit tehdä omasta markkinoinnistasi yhtä yksinkertaista?

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.