Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Luonamme vieraili myyntimies. Hän tuli paikalle 20 minuuttia myöhässä eikä edes pahoitellut, saati pyytänyt anteeksi. Seuraavan puolitoistotuntisen aikana hän onnistui myös syyllistymään kaikkiin seitsemään myyntimiehen kuolemansyntiin. Taitava saavutus, kaupalliset saavutukset jäivätkin sitten nollaan.

Tässä kaikille myyntityötä tekeville myyntityön seitsemän kuolemansyntiä, jotta osaisit ne välttää.

1. ”Ylpeys/turhamaisuus”
Omista saavutuksistaan täytyy olla ylpeä, mutta niiden liiallinen esiintuonti ei johda mihinkään. Hyvän myyntimiehen kyllä tunnistaa ilman, että hänen täytyy kertoa siitä erikseen. Asiakas saattaa ymmärtää, että pidät häntä täysin typeränä ja se jos mikä on myyntitilanteen kuolema.

2. ”Kateus”
”Yleensä asiakkaat ovat ostaneet halpaa ja huonoa ja sitten tulleet häntä koipien välissä ostamaan meiltä”. Asiakkaat ovat vapaita valitsemaan mitä tahansa. Voihan olla että se halpa ja huono on osattu perustella asiakkaan tarpeisiin paremmin. Kateus muiden kaupoista täytyy osata kääntää niin, että mietit miten sinä voisit tehdä toisin, jotta saisit kaupat kotiin seuraavalla kerralla.

3.”Viha”
Kilpailijoiden tuotteiden tai palveluiden haukkuminen on halpamaisin myyntimiehen tekemistä virheistä. Kun haukut kilpailijaa, voit samalla tulla haukkuneesi oman asiakkaasi.
Ilman kilpailua ei ole kaupankäyntiä ja vain omia toimiaan tehostamalla voi olla parempi kuin kilpailija. Useimmat asiakkaasi kyllä näkevät haukkumisen lävitse ja pitävät sitä ärsyttävänä.

4.”Laiskuus”
Jos myyntimies ei ymmärrä, kenelle on myymässä ja mitä asiakas oikeasti haluaa, ei kauppoja synny. Jos myyjä ei ota selvää asiakkaasta, ei kysele myyntikäynnillä, ei kuuntele asiakasta, miten hän voisi osata kertoa oikeat asiat. Oman tutun, pahimmassa tapauksessa firman nettisivuilta sellaisenaan löytyvän presentaation läpikäynti ei juuri asiakasta sytytä.

5.”Ahneus”
Älä yritä myydää kerrosta kerroksen päälle jos et ole saanut vielä ensimmäistäkään signaalia. Kun olet tehnyt työsi ja tiedät mitä asiakas tarvitsee, myy ensin se. Vasta kun olet saanut vahvistuksen ostopäätöksestä, voit tarjota muita tuotteitasi.

6.”Ylensyönti”
Joskus myyntimiehillä on tapana luvata maat ja taivaat kaupan toivossa. Tunnettu tosiasia varsinkin ict-maailmassa on että jos myyntimies lupaa toimittaa alustan joka keskustelee kaikien mahdollisten alustojen kanssa, on usein urbaanilegendaa. Älä siis ison kaupan toivossa lupaa enempää kuin pystyt toimittamaan ja toimita enemmäin kuin lupaat.

7.”Himo”
Älä himoitse kauppaa sen kustannuksella, että tiedät myyväsi asiakkaalle väärää ratkaisua. Älä himoitse uusia asiakkaita jos et pidä vanhoista asiakkaistasi huolta.

Jari Sarasvuon kirjassa Myynnin Korkeajännitys löytyy Myyjän seitsemän kuolemansyntiä Pertti Jarlan kuvittamana, hieman toisesta näkökulmasta.

Katso uusi paranneltu versio myyntimiehen 7+1 kuolemansyntiä osoitteessa pasirautio.fi

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!