Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Onko taskuissasi olevilla kanta-asiakas ja bonuskorteilla merkitystä? Saako kortti ostamaan enemmän tai palaamaan yhä uudelleen kortin myöntäjän putiikkiin?

Kanta-asiakasbarometrin mukaan kuluttajilla on vähintään kuusi kanta-asiakaskorttia mukanaan. Joka viides omistaa yli 16 kanta-asiakaskorttia. Omasta lompakostani löysin niitä yli 20.

Omistan siis yli 20 erilaista alennuksiin tai etuihin oikeuttavaa korttia. Lisäksi tulevat vielä ne useat ruokapaikkojen pahviset leimakortit.

Näistä korteista jatkuvasti mukanani seuraavat vain S- ja K-rymän bonuskortit. Muutenkaan en kuulu kuluttajaryhmään, joka hankkii paksulla lompakollaan takataskulonkkasynroomaa. Kannan mukanani vain muutamaa tarpeellista maksukorttia.

Yleensä erilaiset yrittäjien, liiton tai muiden yritysten alekortit ovat siis aivan väärässä paikassa. Kotona tai autossa ja senhän muistaa aina vasta kassalla.

Meidän perheessä S-ryhmän vihreä kortti on koukuttanut meidän ostopäätöksiä jo vuosia. Bensat, ruoat, sähköä, jopa vakuutuksia on ostettu bonuksien varjolla.

Nyt ensimmäiset ovat jo varmasti näppäimet sauhuten kirjoittamassa palautetta siitä, kuinka vihreän ja sinisen kortin tarjoajat ovat vain luoneet taitavan asiakkaan talutusnarun, jossa todellista etua ei ole, koska hinnoissa on ilmaa enemmän kuin muilla. Varmasti on näinkin, mutta kauppa on siis ainakin kohdallaan luonut järjestelmän joka toimii.

On sitten niitäkin järjestelmiä jotka on vain luotu, mutta jotka eivät toimi.

Googlettamallakin (ja yleisellä tuntumalla mitattuna) lähes jokaisella ketjulla on jonkinmoinnen järjestelmä.

Omasta parinkymmenen kortin nipusta lähes puolet on sellaisia, joiden antaja ei ole ottanut minuun minkäänlaista mainittavaa kontaktia vuosiin. Aleksi 13, Puukeskus, Hesburger, SAS tai Hilton eivät ole yrittäneet aktivoida minua millään tavalla. Miksi?

En ehkä istu profiiliin tai sitten he eivät harrasta aktivointia. Kuvittelisi, että Hiltonia esim. kiinostaisi miksi en enää käytä heidän palveluitaan, vaikka aikanaan omistin heidän korkeimman tason kanta-asiakaskorttinsa. Tai miksi SAS ei ole yrittänyt aktivoida minua käyttämään tilillä makaavia lentopisteitä?

Nämä erilaiset korttijärjestelmät eivät ole halpoja ylläpitää. Miksi ne makaavat käyttämättöminä?

Muutamat oman mielenkiintoni herättäneet ja asiakas-suhdetta ylläpitävät erottuvat porukasta metrin mitalla muista. Ikea, Stadium ja Jack & Jones ovat onnistuneet herättämään minun huomioni.

Ikea lähestyy Family korttinsa puitteissa niin sähköpostilla kuin tekstiviesteillä, samoin tekee Jack & Jones. Stadium lähestyy minua kotiin postilla ja sähköpostilla. Jokainen näistä on myös näiden etujensa ansiosta saanut minut liikkeelle.

Saako minut liikkeelle alennus vai takaisin saatava raha?

Sekä että. Alennus ja takaisin tuleva raha on luonnollisesti tärkeää. Toki on myös niin, että palvelun täytyy olla liikkeessä kohdallaan.

Omalla parturillani on käyttössään käyntikortti, jonka takana on 10 riviä. Sinne riville hän laittaa joka kerta käyntipäivämäärän ja oman kuittauksensa. Kun rivit ovat täynnä, saan valita jonkin hiustenhoitotuotteen mukaani veloituksetta. Toki Sanna valitsee ne siihen tiskille, mutta niin, että kuvittelen joka kerta hänen ajattelevan vain minun hiuslaatuani ja parastani.

Toki olen käynyt parturillani jo kohta kymmenen vuotta. Sanna palvelee hyvin ja ymmärtää oman omituisen tukkatyylini mukisematta. Vaikka ymmärrän hänen veloittaneen ilmaisen geelipurkin jo kaikilla niillä kymmenellä edellisellä kerralla, silti 18 euron purnukan saaminen tuntuu hyvältä.

Tällä viikolla paneudun hiukan lisää korttien voimaan ja voimattomuuteen.

Montako korttia sinä omistat ja montaako niistä käytät aktviivisesti?
Onko jokin kortti, joka mainonnallaan tai eduillaan on saanut sinut koukkuun?

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!