Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Oletko koskaan kokenut hetkeä, jolloin tajuat olevasi tuotteinesi väärässä paikassa väärään aikaan? Oletko yrittänyt päästä asiakkaan kukkarolle hänen ämpyillesssään jo aivan muualla? Minä ainakin olen.

Vaimoni vei minut katsomaan tampereelle Musiikkiteatteri Palatsin näytelmää Show must go on. Esitys kertoo maailman yhden parhaan yhtyeen ja showmiehen tarinan, Queenin ja Freddie Mercuryn. Pääosissa laulaa Suomen yksi parhaimmista laulajista: Kimmo Blom.

Jo sisään mennessä ihmettelin, kun teatterin kaupassa ei ollut ketään myymässä t-paitaa ja ohjelmalehtistä, vaikka ihmiset seisoivat keskimäärin 5-15 minuuttia odotelleessaan pöytiinohjausta. Menetetty kauppa siis.

Väliajalla teatteri kyllä mainosti omia jatkobaarejaan sekä tulevia ohjelmiaan. Äänimainos myös lupasi hurjan etukupongin, joka tultaisiin antamaan piakkoin. Ajattelin, että jopas jotakin, täällähän osataan myynti.

Yhtään kuponkia tai myyntiyritystä ei kuitenkaan koskaan tullut.

Jäin miettimään asiaa tarkemmin. Näytös oli yläkerran puutteellista äänentoistoa lukuunottamatta loistava. Ihmisten reaktioista päätellen myös muut olivat samaan mieltä.

Miksi siis ei teattereissa ja konserteissa myydä ihmisille lisää, kun ostoikkuna on auki?

Musiikkiteatteria menevät useinmiten katsomaan ihmiset, jotka ovat siitä kiinnostuneita. Sinulla on kutakuinkin joka ilta sali täynnä asiakkaita, jotka ovat valmiita tulemaan uudelleen, jos ovat tyytyväisiä palveluun ja näkemäänsä.

Miksi siis teattereiden ovella ei anneta esimerkiksi tarjousta: osta liput heti, niin saat 10 % alennusta. Alennusta saisi vaikka niiden päivien näytöksistä, jotka on tunnetusti vaikea täyttää.

Halpaa markkinointia ja juuri oikealle kohderyhmälle. Ja juuri silloin, kun ostoikkuna on vielä auki.

Tähän rakoon iskee tänä kesänä- Air Baltic. Yhtiö aloittaa lennoilla kokeilun, jossa lennolla oleville asiakkaille tarjotaan seuraavia lentoja ja lomia heti ostettaviksi. Lentoemolta saat hankittua lennot, hotellit, autonvuokrat – siis kaikki mitä hyvälle matkalle tarvitset.

Skeptisimmät markkinoijat Finnairilla sanoisivat jo tähän kohtaan: ”Ei voi toimia” ja purseriliitto löisi lakkovaroa päälle.

Minä uskon tähän kokeiluun. Jos Ryanair pystyy yhdellä tunnin lennolla myymään kahvit, pullat, arvat ja tyttökalenterit, niin varmasti siinä ajassa myy muutaman lennon. Tarjouksiakin kuulemma on luvassa.

Jos asiakkaasi on onnistuneen lomamatkan euforiassa tai teatterimusikaalisi fiiliksissä, luukuta täysillä. Silloin kannattaa käytävillä seistä lippuvihkojen kanssa tai aulassa myydä teepaitaa kympillä.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!