Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Kävimme lauantaina pienellä kauppakierroksella. Huonekaluostokset eivät olleet mielessä, mutta sohvaputkan ohi kulkiessa silmiin osui kerrassaan hehkeä lappu, joka lepäsi keittiön pöydän päällä.

Autokaupassahan näitä näkee jatkuvasti, kun vaihtoauto ei heti lähde ostajan matkaan. Myyjä sujauttaa kulkupelin akkunalle, konepellille tai taustapeiliin roikkumaan tiedotteen omistajan vaihtumisesta.

Näin jokainen tietää, että kyseisen rassin renkaita ei enää kannata potkia.

Autojen ikkunoilla näkyvät laput ovat lähes aina varta vasten suunniteltuja ja painettuja kartonkeja. Toisinaan niissä lukee jopa jotakin hieman myötähäpeää tuottavaa, kuten ”Minut on jo myyty” tai ”Olen jo saanut uuden omistajan”.

Tämä keittiön pöydän päällä levännyt lappu edustaa kuitenkin hieman toisenlaista näkökulmaa, joka tunnetaan myös ”Mitä väliä?” -asenteena. Myyjää ei kiinnosta pätkääkään, mitä viestin näkevä potentiaalinen asiakas miettii. Kunhan ei kolhi.

Lähdetäänpä yksinkertaisimmasta asiasta. Miksi ihmeessä liikkeessä ei ole valmiina vaikkapa kymmenkunta lappua, joissa viesti on edes oikein ja selvästi kirjoitettu? Muutaman kahvipaketin hinnalla noita tulostaisi hyvinkin tarpeeksi.

Tällöin myyjältä säästyisi kynän ja paperin etsimisen vaiva, puhumattakaan viestin sisällön miettimisen tuskasta. Samalla liike välttyisi häpeältä.

Toiseksi, jopa jokainen kotitarvepsykologi tietää, että kun 4-15 -vuotias näkee jonkin suoran kiellon eikä ketään ole sitä valvomassa, hänen on suorastaan pakko toimia komennon vastaisesti.

Teksti ”ÄLÄ kuske” provosoi aikuistakin vähintään pyyhkäisemään pöytää sormella.

Kehotus olla koskematta menisi varmasti paremmin perille vaikkapa näin: ”Annathan olla rauhassa” tai ”Ethän koske”. Kyllähän joku näistäkin provosoituu, mutta varmasti pienempi joukko kuin äläkuskesta.

Kolmanneksi, kyseessä on oivallinen markkinointitilaisuus. Pöydän päällä lepäävä lappu nimittäin herättää huomiota ja siksi se luetaan. Luultavasti jopa useammin kuin hintalappu tai tuotekuvaus.

Mitä jos lapussa lukisi vaikkapa: ”Niin upea pöytä, että mallikappaleetkin viedään käsistä!” tai ”Tämä yksilö löysi jo omistajansa, kysy omaasi myyjältä!” Tuollaisen viestin lukenutta ohikulkijaakin saattaisi alkaa jo hieman kiinnostaa, että mikä tämä tällainen pöytä oikein on.

Joka ainoa yrityksesi julkaisema viesti rakentaa mielikuvaa asiakkaasi ja asiakasehdokkaasi päässä. Pienillä teoilla voit vaikuttaa ratkaisevasti siihen, millainen mielikuvasta tulee.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!