Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Asiakas vaatii huonoa laatua ja sitä myös saa. Asiakas määrittää tuotteeni laadun, ja muuta en voi toimittaa. Asiakas on pomo, en minä.

Kotimainen Sisu Defence Oy nousi otsikoihin, kun Puolustusvoimat reklamoi autojen huonosta laadusta ja jopa liikenneturvallisuutta rikkovista ongelmista (kuvan auto ei liity tapaukseen).

Aamulehdessä (12.5.2011) Sisu Defencen toimitusjohtaja suorastaan hyökkää syytöksiä vastaan. ”Kun tehdään sopimus ajoneuvojen toimittamisesta, se sisältää laatuvaatimukset. Jos laatuvaatimukset ovat sellaiset, että siitä syntyy huonoa laatua, sitä saa. Jos ostetaan hyvää laatua, saa hyvää laatua.”

Minua tämä lausunto jäi mietityttämään. Pitääkö asiakkaan määrittää laatu, jota sinä omalta tuotantolinjaltasi tyrkkäät ulos? Ja onko se edes mahdollista?

Tietysti, jos asiakas soittaa ja tilaa matkapuhelimen hilavitkutinta hintaan 0,01 euroa, saa hän 0,01 euron arvoisia hilavitkuttimia. Mutta jos kyseessä on esimerkiksi Sisu Defencen kaltaisen tuottajan tieliikennekäyttöön valmistamia autoja, voiko asiakas määrittää laadun?

Jokaisella yrittäjällä ja yrityksellä on tuote tai palvelu myytävänään. Sille asetetaan tietyt tavoitteet laadullisesti, toimitusajallisesti ja tietysti myös tulosten osalta.

Tässäkin tapauksessa, jos asiakas vaatii sellaisia asioita, jotka vaikuttavat turvallisuuteen tai laatuun, eikö silloin olisi pitänyt sanoa, että emme toimita?

Tai mitäpä jos esimerkiksi röntgenlaitteita toimittava yritys suostuisi asiakkaan vaatimuksiin ja toimittaisi laitteita, jotka antavat yhden ydinvoimalan verran säteilyä? Kun potilaille alkaa tulla vammoja, ilmoitetaan, että kun asiakas vaati tällaista laitetta, me vain toimitimme.

Joskus asiakkaan vaatimukset tai hintahaarukka ovat sellaisia, että on vain sanottava ei.

Asiakkaat osaavat olla vaativia. Hinta ja toimitusaika ovat yleensä ne ensimmäiset vaatimukset. Valmista pitää olla heti, ja ei saa maksaa paljo mittää. Laatu toki pitää olla aina kohdallaan, ollaan siitä valmiita maksamaan tai ei.

Myyntimiehelle pahinta on sanoa asiakkaalle ei. Joskus se vaan on tehtävä, jos asiakkaan vaatimukset eivät ole tässä todellisuudessa. Parempi menettää yksi huono kauppa kuin myydä arvonsa ja laatulupauksensa.

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.