Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Asiakas vaatii huonoa laatua ja sitä myös saa. Asiakas määrittää tuoteeni laadun ja muuta en voi toimittaa. Asiakas on pomo, en minä.

Kotimainen Sisu Defence Oy nousi otsikoihin, kun Puolustusvoimat reklamoi autojen huonosta laadusta ja jopa liikenneturvallisuutta rikkovista ongelmista (kuvan auto ei liity tapaukseen).

Aamulehdessä (AL12.5.11) Sisu Defencen toimitusjohtaja suorastaan hyökkää syytöksiä vastaan. ”Kun tehdään sopimus ajoneuvojen toimittamisesta, se sisältää laatuvaatimukset. Jos laatuvaatimukset ovat sellaiset, että siitä syntyy huonoa laatua, sitä saa. Jos ostetaan hyvää laatua, saa hyvää laatua.”

Minua mietityttää tässä lausunnossa yksi asia. Pitääkö asiakkaan antaa ja voiko asiakas ylipäätään määrittää laadun, jota sinä omalta tuotantolinjaltasi tyrkkäät ulos?

Tietysti, jos asiakas soittaa ja tilaa matkapuhelimen hilavitkutinta a hinta 0,01 senttiä, saa hän 0,01 euron arvoisia hilavitkuttimia. Mutta jos kyseessä on esimerkiksi Sisu Defencen kaltaisen tuottajan tieliikennekäyttöön valmistamia autoja, voiko asiakas määrittää laadun?

Jokaisella yrittäjällä ja yrityksellä on tuote tai palvelu myytävänään. Sille asetetaan tietyt tavoitteet laadullisesti, toimitusajallisesti ja tietysti myös tulosten osalta.

Tässäkin tapauksessa, jos asiakas vaatii sellaisia asioita jotka vaikuttavat turvallisuuteen tai laatuun, eikö silloin olisi pitänyt sanoa että emme toimita.

Tai mitäpä jos esimerkiksi röntgenlaitteita toimittava yritys suostuisi asiakkaan vaatimuksiin ja toimittaisi laitteita, jotka antavat yhden ydinvoimalan verran säteilyä. Kun potilaille alkaa tulla vammoja, ilmoitetaan, että kun asiakas vaati tälläistä laitetta me vain toimitimme.

Joskus asiakkaan vaatimukset tai hintahaarukka on sellainen että on vain sanottava ei.

Asiakkaat osaavat olla vaativia. Hinta ja toimitusaika ovat yleensä ne ensimmäiset. Valmista pitää olla heti ja ei saa maksaa paljo mittää. Laatu toki pitää olla aina kohdallaan ollaan siitä valmiita maksamaan tai ei.

Myyntimiehelle pahinta on sanoa asiakkaalle ei. Joskus se vain on tehtävä, jos asiakkaan vaatimukset eivät ole tässä todellisuudessa. Parempi menettää yksi huono kauppa kuin myydä arvonsa ja laatulupauksensa.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!